Reading is sexy ♥

Människors Barn av P.D. James (1992)

PD James (1)Jag har kommit fram till att jag är väldigt obekväm med böcker där religion spelar en större roll. Jag vet aldrig hur jag ska hantera religiösa karaktärer eller, för den delen, religiösa författare. Det är obehagligt och kvävande. Om jag kan så undviker jag sådana böcker.

Människors Barn är mitt första möte med P.D. James. Romanen utspelas i ett dystopiskt England 2021. Människan är infertil, inga barn har fötts på flera år och människoliv har blivit en handlingsvara. Det var länge sedan jag läste en bra dystopi och det var roligt att läsa något av P.D. James. Jag gillar verkligen hennes stil. Den är tidslös och tillgänglig. Jag gillade också handlingen och karaktärerna. De är, liksom James stil, intressanta.

Det jag gillar allra mest med Människors Barn är hur världen ser ut 2021. De mest dominanta människorna i samhället är de så kallade Omegorna. De är den sistfödda generationen och de har, som ett resultat, blivit så bortskämda att de blivit grymma varelser utan någon som helst medkänsla. De var grymt läskiga. Bara vetskapen om att de existerade i samma värld som huvudkaraktären Theo var obehagligt. En annan intressant utveckling är synen på sex. Alla människor har som sagt blivit infertila och trots att det görs årliga kontroller finns det ingen förändring i sikte. Ingen kan få barn helt enkelt. Som en följd av detta har människan blivit nästintill likgiltig till relationer, sex och porr. Att antalet porrbutiker och porrbiografer ökat verkar ingen bry sig om.

Lag och ordning har också fått en intressant utveckling. England styrs av ett slags råd bestående av fem personer där huvudmålet är säkerhet, komfort och välbehag. Parlamentet har numera en slags rådgivarroll och trots att det finns domstolar finns det ingen jury. Dessutom dumpas alla dömda brottslingar på Isle of Mann. Religion har också fått en intressant roll, apropå min inledning, i samhället. Människan har förkastat kristendomen och det är bara motståndsrörelsen, där de flesta av bokens karaktärer ingår, som tror på Gud. Det är intressant, och rätt så naturligt måste jag säga, att människan avsagt sig religion. Vad ska de tro på liksom. Men det kändes som helt onödigt att the good guys måste vara troende. Jag behövde liksom inte det i boken.

Filmen Children of Men (2006), med bland annat Clive Owen, skiljer sig markant från boken.Egentligen är det inte mycket som är likt i filmatiseringen. Trots det är filmen bra och den får med det allra viktigaste som boken vill förmedla. Jag föredrar nog filmens slut framför bokens. Den är mycket mörkare än bokens öppna och ovissa slut. Samtidigt föredrar jag hur den gravida kvinnan, utan att nämna namn, introduceras och hur hennes karaktär behandlas i boken. Om det skulle ha gjorts en med sanningsenlig filmadaption vet jag vem som skulle vara perfekt för rollen som Xan: Rhys Ifans. Think about it!

Clive Owen kommer i alla fall alltid att vara Theo liksom Michael Caine alltid kommer att vara Jasper.

PD James (2)

Standard

7 thoughts on “Människors Barn av P.D. James (1992)

  1. Påminner om nån av P C Jersilds böcker. Kommer inte på titeln just nu.

    Men jag blir lite fundersam när du säger att du är så obekväm med ”religion”. Har du varit med om något som skrämt dig?

    • Vad spännande, jag har Barnens Ö som jag inte har läst än. Kanske är det den?

      Det handlar mer om att religion aldrig har varit viktigt i min familj och därför vet jag aldrig hur jag ska bemöta religion i skönlitteratur. Jag kan liksom inte sätta mig in i den situationen.

      • Nej, det är inte Barnens ö. Att jag inte kan komma på vad den heter. Får googla och återkomma.

        Det är ju ganska vanligt idag att unga människor inte vet särskilt mycket ens om kristendom. Förr undrvisades det ju i skolan och man gick i söndagsskola. Läser man lite äldre litteratur utan förkunskap missar man antydningar och hänvisningar till Bibelns berättelser och kristna seder.

        Vet inte riktigt vad jag ska råda dig till… Kanske ställa frågor till mig?

  2. Pingback: Månadsrapport februari 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

