Reading is sexy ♥

Ture Sventon i Paris av Åke Holmberg (1953)

Åke Holmberg (1)Mitt lokala bibliotek säljer ibland gamla böcker för en krona styck. Det är en riktig guldgruva för äldre barnböcker och mindre populära klassiker. Sist jag var där köpte jag bland annat Åke Holmbergs Ture Sventon i Paris. Jag älskade Holmbergs böcker då jag var yngre och jag gillade också julkalendern, som jag tror att jag såg i repris eftersom den kom ut då jag var ett. Nu är det snarare, liksom med Sivar Ahlruds böcker, en fråga om nostalgi och gammalt hederligt detektivarbete.

Ture Sventon i Paris handlar om en fin dam som blir lurad på en stor summa pengar. Hon har rest till Frankrike för att köpa sig ett litet slott men då hon lagt en stor summa på handpenningen och ska besöka slottet upptäcker hon att slottet försvunnit. Hon anlitar Ture Sventon som ska försöka komma till botten av problemet.

Trots att det inte är en av mina favoriter var det roligt att läsa en Ture Sventon-bok för första gången på 15 år. Handlingen är otroligt naiv, den är trots allt skriven för barn på 1950-talet, men samtidigt väldigt mysig och rolig. Handlingen drivs av en mycket enkel humor med uppenbara förklädnader och smått galna händelseförlopp. Jag köpte även två andra Ture Sventon-böcker som jag måste läsa någon gång snart…

Standard

One thought on “Ture Sventon i Paris av Åke Holmberg (1953)

  1. Pingback: Månadsrapport januari 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

