Reading is sexy ♥

The Case of the Missing Servant av Tarquin Hall (2003)

Tarquin Hall (1)Efter Ture Sventon fortsatte jag på deckartemat i januari och läste Tarquin Halls The Case of the Missing Servant. Det speciella med den här boken, för mig, är att handlingen utspelas i Indien. Jag har inte läst en enda bok som utspelas i Indien. Den enda som varit nära är E.M. Forsters A Passage to India men den fokuserar mer på koloniala Indien som för mig är mer en förlängning av Storbritannien. The Case of the Missing Servant speglar ett vardagligt Indien med en Indisk miljö och Indiska karaktärer.

Det var länge sedan jag köpte boken, jag tror att jag fortfarande bodde i Örebro då, så jag kommer inte ihåg varför jag köpte boken. Kanske var det bara på grund av omslaget och titeln för jag kom verkligen inte ihåg handlingen då jag började läsa. Jag trodde att den skulle handla om något helt annat och dessutom ta en helt annan vändning än vad den gjorde.

Det stämmer verkligen att huvudkaraktären Vish Puri är Indiens svar på Poirot. Likheterna var enorma mellan de två. Två tjocka, mustaschprydda herrar i sina bästa år som äter helt fel mat och låter andra göra grovjobbet. Trots det kan man inte låta bli att gilla Vish Puri. Han var passande för handlingen. Det enda som gjorde mig besviken i The Case of the Missing Servant var själva brottet. Det började spännande med att huvudkaraktären fick veta att en betjänt i de lägre klasserna hade försvunnit spårlöst. Ingen visste något om henne och Vish Puri hade egentligen inget att gå på. Men det tog tid innan fallet öppnades och jag upplevde det hela tiden som om Vish Puri inte alls var intresserad. Han gjorde hela tiden en massa andra saker och lät sina medarbetare göra jobbet. Jag var lite besviken måste jag säga.

Jag kommer nog att läsa den andra delen i serien, jag hade i n g e n aning att det ens var en serie om jag ska vara ärlig, för att se om den blir bättre. Inte för att jag säger att det var en dålig bok. Allt jag säger är att det finns rum för förbättring och ännu mer whodunit. Den andra boken heter The Case of the Man who Died Laughing och hur kan inte den boken vara bra som?

Standard

One thought on “The Case of the Missing Servant av Tarquin Hall (2003)

  1. Pingback: Månadsrapport januari 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

