Reading is sexy ♥

Månadsrapport januari 2014

2014-02-01 17.25.10Och en grej till av Eoin Colfer
Dead to the World av Charlaine Harris
Kallocain av Karin Boye
The Hostile Hospital av Lemony Snicket
Tuesdays with Morrie av Mitch Albom
Ture Sventon i Paris av Åke Holmberg
The Case of the Missing Servant av Tarquin Hall

Jag fick ett jättebra start på 2014. Jag läste sju böcker varav bara två stycken är kortare barn- och ungdomsböcker. Jag läste inte så mycket under de sista två månaderna förra året så jag är positivt överraskad över hur mycket och vad jag har läste i januari. Trots att jag inte har betygsatt böckerna särskilt högt var det ändå en bra läsmånad.

Den bästa boken jag läste i januari var helt klart Dead to the World av Charlaine Harris. Varje gång jag läser något av Harris känns det som om det var en evighet sedan sist trots att det kanske inte var det. Jag har grymt starka fangirl-känslor i högvarv varje gång. Och Dead to the World var inget undantag. Jag var inte lika förtjust i Kallocain av Karin Boye. Jag tror att jag hade byggt upp för stora förväntningar och helt enkelt inte fick det jag trodde att jag skulle få. Men jag har förstått att andra gillar Kallocain väldigt mycket så jag tror att jag ska göra ett nytt försök någon gång i framtiden.

Jag satte upp ganska många och tunga utmaningar för mig själv i början av året. Den mest övergripande är 52 böcker, 52 veckor. Det är ganska uppenbart att jag läser mer än en bok per vecka så jag har börjat se det som en målsättning att istället läsa m i n s t en bok per vecka. Jag betar även av mina hyllvärmare i projekt kill hyllvärmare. Vid årsskiftet var jag nere på 80 böcker. I januari läste jag fyra hyllvärmare samt gjorde mig av med några jag inte ville läsa och med det är jag nu nere på 72 hyllvärmare. Det går framåt med andra ord. Jag har läst en novell och tre böcker som jag tycker uppfyller januaris kvot för spänningsutmaningen. Jag har också läst en bok i min Sookie Stackhouse-utmaning och en bok för boktolvan. En mer passiv utmaning som jag fyller på då och då är Kaosutmaningen. Jag tänker inte kommentera på den utvecklingen eftersom jag säkert kommer att skifta om böckerna under året. Allt jag tänker säga är att det går framåt där med.

Den enda utmaningen jag inte börjar på är tegelstensutmaningen. Jag tror att jag ska börja på en av böckerna i februari och i alla fall läsa 180-200 sidor så att jag kommer igång. Jag har däremot inga förhoppningar om att klara av den utmaningen med tanke på hur ofta jag läser tegelstenar. Vilket är aldrig.

Standard

2 thoughts on “Månadsrapport januari 2014

Kommentera

