Reading is sexy ♥

Och en grej till av Eoin Colfer (2009)

Eoin Colfer (1)Jag måste säga att jag är besviken på Och en grej till. Jag trodde faktiskt att Colfer, ett fan av Adams, skulle ge Liftarens Guide till Galaxen ett grymt, roligt och framförallt bra avslut. Och jag fick inte det. Det var alldeles för mycket handling på 297 sidor med alldeles för liten textstorlek. Jag tror att om författaren hade tagit bort hälften av handlingen och bara fokuserat på det som var kvar hade det varit en jättebra bok. Det hade varit en hyllning till Adams.

Eoin Colfer är nämligen ingen dålig författare. Han är grymt bra på det han gör. Det var helt enkelt ett för uppenbart försök till att vara Adams för att det skulle vara bekvämt. Jag behöver ingen Adams-imitatör eller spökskrivare. Jag vill hellre läsa en hyllning till serien och författaren än att läsa Adams 2.0. Det är roligare om ni förstår vad jag menar.

En bra grej Colfer gjorde däremot var att sammanfatta de fem tidigare böckerna i första kapitlet. Det gjorde det betydligt lättare att sammanfatta allt som hänt. Jag hade till och med hunnit glömma en hel del.

‘meh’ säger jag om Och en grej till men ‘yay!’ om serien i sin helhet.

Standard

One thought on “Och en grej till av Eoin Colfer (2009)

  1. Pingback: Månadsrapport januari 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

