Reading is sexy ♥

2014 är utmaningarnas år

G1f (2)2014 kommer verkligen att bli utmaningarnas år, känner jag. Innan året ens hade börjat hade jag redan anmält mig till, och skapat för mig själv, sju (7) utmaningar av varierande svårighetsgrad och längd. Det är dömt att misslyckas men samtidigt är det mysigt att leva med illusionen. Det mest övergripande målet är att jag, liksom förra året, ska läsa minst 50 böcker under 2014. Det innefattar alla böcker jag kommer att läsa och flera utmaningar kan med det inkluderas i den här utmaningen. Böckerna jag väljer är baserat på intresse och vad jag vill läsa för tillfället.

Jag hittade en blogg som, för några år sedan, utmanade sig själva att läsa en bok i veckan under ett år. De kallade projektet 52 weeks, 52 books. Jag skulle också vilja anta utmaningen trots att det egentligen inte skiljer sig nämnvärt från mitt mål med 50 böcker under 2014. Den första utmaningen är något vagare och mer obestämd än den här bara. Jag kommer med andra ord, helt naturligt, att kalla detta för 52 veckor, 52 böcker. Målet är att läsa en bok i veckan och om jag läser mer än det så är det bara bra, typ.

Jag kommer fortsätta med projekt kill hyllvärmare då jag har kvar 80 olästa böcker från 2012 och bakåt. Jag har räknat ut att jag behöver läsa ungefär 3 till 4 böcker i månaden för att nå mitt delmål med 40 olästa hyllvärmare vid årsskiftet men helst av allt skulle jag vilja läsa så många som möjligt. För att ha läst alla 80 böcker innan årsskiftet skulle jag behöva läsa 6 till 7 böcker i månaden och det är troligtvis grymt orealistiskt. Jag ska i alla fall sikta på att läsa så många hyllvärmare som möjligt och om jag råkar läsa mer än 40 under året är det bara bra.

Jag har anmält mig till Cum libris non solus spänningsutmaning som går ut på att läsa eller lyssna på en spännande bok, deckare eller thriller du väljer själv. Den här passar väl ihop med mina tankar om att, innan jag går och lägger mig, läsa en novell. Jag tänker med andra ord läsa en massa deckarnoveller innan jag går och lägger mig. Jag kommer säkert inte att orka läsa en deckarnovell varje kväll men förhoppningsvis rätt så ofta i alla fall. Jag kommer att skriva en slags summering en gång veckan på vad det är jag har läst, vad jag tycker om den och så vidare.

Jag ska också fortsätta på, och förhoppningsvis avsluta, min Sookie Stackhouse-box. Jag läste några böcker förra året i just nu har jag fyra böcker kvar. Jag ska försöka mig på en boktolva till trots att det inte gick så bra förra året.

Jag ska också försök mig på tre tegelstenar som jag ska försöka sprida ut under året. Jag kände att jag var tvungen att göra det till en utmaning för annars skulle jag nog aldrig våga mig på de lite tyngre böckerna jag har ståendes. De böcker jag siktar på att läsa är Mark Z. Danielewskis House of Leaves som förra året var en del av min boktolva, Sir Thomas Malroys Le Morte Darthur som jag har ägt oläst i sex år typ och slutligen Kerstin Ekmans Rövarna i Skuleskogen som är relativt ny från 2012.

Slutligen har jag också anmält mig till Pocketlovers kaosutmaning som går ut på att pricka av 20 av 40 punkter från första januari till trettioförsta december. Jag har däremot bestämt mig för att jag inte kommer att delta särskilt aktivt i den här utmaningen utan bara bocka av listan om jag skulle råka läsa en bok som passar in på någon av punkterna.

Samtliga utmaningar finns uppsamlade på den här sidan.

Standard

4 thoughts on “2014 är utmaningarnas år

Kommentera

