Reading is sexy ♥

Sammanfattning av bokåret 2013 | Del två

2013 var det första året som jag deltog i flera läsutmaningar samtidigt. Det var både spännande och roligt, måste jag säga. Jag lyckades med vissa men misslyckades med andra. På det stora hela är jag däremot hur nöjd som helst trots att jag inte klarade allt.

PROJEKT KILL HYLLVÄRMARE | Jag vet inte vem det var som först startade den här utmaningen men eftersom det är en självständig utmaning mot sitt eget läsande så spelar det inte så stor roll, tycker jag. Mitt mål var först att vid årsskiftet gå ned från 122 till 100 olästa hyllvärmare. Jag insåg ganska tidigt att jag skulle nå det målet inom bara några månader och valde därför att ändra antalet till 80 olästa hyllvärmare vid årsskiftet. Jag har utan någon som helst marginal nått det målet i december då jag nu har precis 80 olästa böcker från 2012 och tidigare. Trots det måste jag säga att jag är imponerad. Jag trodde att jag inte skulle läsa en enda hyllvärmare men istället har det varit en både rolig och lärorik utmaning. Jag hittade flera guldkorn i min egen bokhylla.

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children av Ransom Riggs
The Hunger Games av Suzanne Collins
The Greatest Man in Cedar Hole av Stephanie Doyon
Hornsgatan av Ernst Brunner
The Selected Works of T.S. Spivet: A Novel av Reif Larsen

50 BÖCKER UNDER 2013 | Även detta var en självständig utmaning och som jag dessutom kommit på helt själv. Jag kom verkligen igång med läsningen under 2013, efter en ganska lång period av nästan ingen läsning alls, med hela 75 romaner, 3 pjäser, 3 seriealbum och ett okänt antal noveller. Långt över mitt mål med 50 böcker med andra ord.

MÅNADSTEMA | Jag vet inte vem det var som först startade månadsteman men det här var ett eget initiativ bara för mig själv. I början av året hade jag olika teman på vad jag läste varje månad. En månad hade jag till exempel manliga författare och nästa månad hade jag kvinnliga författare. Det var inte alls lika roligt som jag trodde att det skulle vara och efter ett tag la jag ned försöken. Om jag någon gång kommer till det stadiet att jag har läst alla, eller i alla fall nästan alla, hyllvärmare så kanske jag kan testa detta igen. Men inte just nu.

KAOSUTMANINGEN | Jag hittade kaosutmaningen på en tysk bokblogg av en slump. Det visade sig vara en riktigt lyckad utmaning både för mig själv och för andra. Målet var att klara av minst 20 av 35 punkter under året och jag slutade räkna vid 22. Jag vet att vissa fortsatte att räkna efter 20 men jag tappade räkningen och orkade sedan inte ta tag i det. Det var hur som helst en jätterolig utmaning som jag hoppas att den tyska bokbloggaren fortsätter med 2014.

SOOKIE STACKHOUSE-BOXEN | Den här utmaningen är på eget initiativ då jag hade en hel box med olästa Sookie Stackhouse-böcker i bokhyllan. Jag läste inte alla som jag har men jag började i alla fall. Det är en spännande och rolig serie som jag tänker fortsätta med under 2014. Jag har 4 böcker kvar så det borde inte vara några problem.

BOKTOLVAN | Skapad av EnligtO. Jag klarade heller inte boktolvan. Jag läste bara sex av de tolv författare som stod med på listan. Alla jag läste var bra men av någon anledning tog det alltid mig emot att börja. Trots detta tycker jag att det gick ganska bra, jag läste ändå hälften av författarna på listan, och jag tänker försöka igen nästa år.

TRE PÅ TRE | Skapad av Pocketlover. Jag läste tre böcker av Erlend Loe för årets tre på tre-utmaning. Jag klarade utmaningen men gillade inte alla böcker. Både Blåst och Stilla Dagar i Mixing Part var riktigt, riktigt bra men Fakta om Finland var en enorm besvikelse. Om tre på tre blir av nästa år så kommer jag absolut att delta.

Standard

8 thoughts on “Sammanfattning av bokåret 2013 | Del två

  1. Otroligt imponerande med hyllvärmarna! Min hög har nog växt,trots att jag också läst många hyllvärmare. Jag får fler än jag läser och snart blir de ju hyllvärmare…
    Jag har provat månadsteman och ett tag funkade det bra, men sen kände jag att det tog bort nöjet med läsningen, så jag tror jag skippar det framöver.

    • Jag är ganska imponerad över mig själv faktiskt. Jag har köpt en herrans massa böcker under året så egentligen har jag mycket mer olästa böcker än de 80 men de är köpta så nyligen att jag inte kan räkna dem som hyllvärmare. Det känns mer hoppfullt med de gamla 80 liksom.

  2. För mig gick också 2013 års utmaningar lite si och så. Kul ändå att försöka!! Såg att bloggen Pocketlover kör en Kaosutmaning 2.0 i år, inspirerad av den tyska bloggen!

Kommentera

