Reading is sexy ♥

Sammanfattning av bokåret 2013 | Del ett

Bokåret 2013 (1)Antal lästa böcker under 2013: 75 böcker, 3 pjäser, 3 seriealbum och ett okänt antal noveller.
Nu står 2014 för dörren och jag kan se tillbaka på ett otroligt produktivt år då det kommer till studier, arbete så väl som böcker och läsning. Jag skrev färdigt en lång examensuppsats i början av året, tog en efterlängtad lärarexamen i mars, gjorde mitt sista sommarjobb och landade ett grymt bra jobb innan höstterminen. Mer tur än så kan man nästan inte ha, tycker jag.

Jag läste ovanligt mycket under 2013. På något sätt lyckades jag läsa hela 75 böcker, tre pjäser, tre seriealbum och ett okänt antal noveller från januari till december. Jag har recenserat så gott som varenda bok. Sammanfattningsvis har det varit en blandning av prosa, facklitteratur, pjäser och noveller. Det är aldrig något jag siktar på men på något vis lyckas jag ändå variera det jag läser.

Jag läste ett antal böcker som inte var prosa, poesi, pjäser eller noveller. För att göra det enkelt för mig har jag valt att kalla dessa böcker för facklitteratur hur oprofessionella de än må vara. De två bästa jag läste var Nick Hornbys More Baths, Less Talk och Peter Ackroyds London Under. Hornbys bok är en fortsättning (eller sista del?) av hans inlägg om läsning för tidskriften The Believer Magazine. Ackroyds bok handlar om Londons utveckling under marknivå. De jag hade kunnat klara mig utan var Lars och Martin Melins Fiint Språk och Fredrik Lindtröms och Hasse Phils Vem är Björn och Vem är Benny? Det var inget direkt fel på de båda men de bidrog heller inte till något.

Jag läste tre pjäser i år. Jag läste Salome och Lady Windermere’s Fan av Oscar Wilde där den sistnämnda var en favorit. Jag skrattar alltid gott åt Wildes karaktärer och dialoger. Han sviker en a l d r i g. Den tredje och sista pjäsen var Rickard III av Shakespeare. Den var helt okej men absolut ingen favorit. Jag läste den egentligen för att jag hittade den i bokhyllan oläst. Jag läste även ett antal noveller under året som jag dessvärre aldrig recenserade. Det är något jag måste bli bättre på under 2014. Men mer om det senare.

Kategorin jag läste mest av under 2013 var självfallet prosa och den författare jag läste mest av var Lemony Snicket med sju böcker i A Series of Unfortunate Events. Jag måste säga att Snicket också var en av de bästa författarna som jag upptäckte under året. Jag riktigt älskar den serien med de underbara karaktärerna och de spännande handlingarna. Rick Riordan, med Percy Jackson and the Olympians, var en annan otrolig författare som jag upptäckte under året.

Under året har jag köpt: 92 böcker
Som vanligt är jag osäker på antalet införskaffade böcker men siffran ligger på ungefär 85-90. Jag har trots detta höga antal inte gjort av med så mycket pengar då en stor andel är köpta på second hand för bara några kronor. Det är ändå ett allt för stort antal med tanke på att jag egentligen hade köpstopp. Det fungerade ju inte som ni kan förstå. Här finns en lista med vad jag köpt under året.

Böcker lästa på svenska/engelska: 39/42
Det är helt oavsiktligt men gud vad jämnt det blev mellan engelska och svenska böcker i år.

Lästa kvinnliga/manliga författare: 17/37
Jag kan återigen konstatera att jag läser allt för mycket av manliga författare. Det är absolut inte avsiktligt utan det blev bara så av slumpen.

Bästa/sämsta läsmånaden: mars/november
I mars läste jag 10 böcker, en novellsamling och en pjäs. Jag undrar varför just mars var en sådan bra läsmånad. Jag kommer inte alls ihåg vad jag gjorde i mars eller vad det var jag egentligen läste men av någon anledning var den ovanligt lyckad. I november läste jag däremot bara en bok och ett seriealbum. Det var absolut ingen bra månad för min del utan någon direkt förklaring.

Årets bästa fristående bok: Fiskar Ändrar Riktning i Kallt Vatten av Pierre Szalowski
En av de bästa fristående böckerna jag läste under året var Szalowskis Fiskar Ändrar Riktning i Kallt Vatten. Det var en jättefin och rolig historia som jag verkligen kan rekommendera.

Rick Riordan (3)Årets bästa bokserie: Percy Jackson and the Olympians av Rick Riordan
Årets bästa bokserie är utan tvekan Percy Jackson and the Olympians. Det är en sådan där serie som jag önskar att jag inte hade läst så att jag fick upptäcka den igen. Och igen. Och igen. Helt underbar.

Årets bästa novellsamling: The Outlaw Album av Daniel Woodrell
Tidigt på året kom jag över Daniel Woodrells novellsamling The Outlaw Album. En riktgt, riktigt grym Cormac McCarthy-inspirerad novellsamling och hur kan man inte gilla det liksom?

Erlend Loe (3)Årets besvikelse: Fakta om Finland av Erlend Loe
Jag måste nog säga att Erlend Loes Fakta om Finland är årets besvikelse i den meningen att jag såg fram emot boken men fick inte det jag ville ha. Den var betydligt tråkigare och svårläst än vad baksidestexten utlovade.

Bästa titeln: Jag har läst flera böcker med både smarta, vackra och roliga titlar. Några av mina favoriter är Fiskar Ändrar Riktning i Kallt Vatten, Out of the Silent Planet och Stilla Dagar i Mixing Part. Ingen titel har stått ut mer från de andra, jag har snarare flera likvärdiga favoriter.

Bästa manliga karaktär/er: Arthur Dent från Liftarens Guide till Galaxen, Percy Jackson från Percy Jackson and the Olympians och Theo från Theos Ockulta Kuriositeter är tre awesome och mycket minnesvärda karaktärer som jag mött under året.

Bästa kvinnliga karaktär/er: Katniss Everdeen från Hungerspelen, Sookie Stackhouse från The Southern Vampire Mysteries och Violet Baudelaire från A Series of Unfortunate Events är tre kick-ass huvudkaraktärer som jag kommer att ta med mig till nästa år.

Mest minnesvärda OTP: Katniss/Peeta FTW är allt jag kommer att säga om det.

Kenneth Grahame (1)Ett omslag som jag gillat extra mycket: The Wind in the Willows av Kenneth Grahame
Det är ett omslag av omsorg och otrolig detalj. Jag önskar bara att jag hade gillat handlingen lika mycket som jag gillar omslaget.

Bästa illustrationer: A Series of Unfortunate Events av Lemony Snicket och The Selected Works of T.S. Spivet av Reif Larsen
Illustrationerna i de båda var precis lagom. I den första så skapade de en otrolig spänning och mysfaktor och i den andra så bidrog det till att förstå huvudkaraktären och hänga med på vad han pratade om. Det blev som en historia utöver historien i de båda fallen.

Bästa bladvändaren: Berövad av Liz Coley
Jag hade egentligen inga planer på att läsa ut Coleys bok på under två timmar men det var totalt omöjligt att lägga ifrån sig den. Jag var fast i den både hemska och fängslande handlingen.

Bästa boken jag har lånat under 2013: Theos Ockulta Kuriositeter av Ola Skogäng
Jag går förbi ett bibliotek till och från jobbet och har under hösten passat på att låna böcker. Det allra bästa jag hittade under 2013 var seriealbumen Theos Ockulta Kuriositeter av Ola Skogäng. Det enda tråkiga med det hela är att jag inte fått tag på volym två. Jag har läst volym ett och tre men inte två.

En bok jag inte kan fatta att jag väntade så länge med: The Hunger Games av Suzanne Collins
Jag kan verkligen inte fatta att jag väntade så länge med att läsa The Hunger Games då den ändå har stått i min bokhylla i över ett år. Den var ju hur bra som helst – jag fattar det liksom inte…

Standard

7 thoughts on “Sammanfattning av bokåret 2013 | Del ett

  1. Jag tror att du läste så mycket i mars för att du var klar med din uppsats och full av energi i och med examen! I alla fall hoppas jag det då jag längtar till min egen lärarexamen juni 2015. 🙂 Kul att du gillade Percy Jackson, Jag har sneglat åt den nu när jag läst färdigt Harry Potter. Vore kul om jag och min 11-åring kunde läsa dem samtidigt också!

Kommentera

