Reading is sexy ♥

Little Women av Louisa May Alcott (1868)

Louisa May Alcott (1)Little Women, skriven av Louise May Alcott, är en av de mest lästa och älskade klassikerna som jag själv har haft minst kontakt med. Jag har inte sett en enda film- eller TV-adaptation och jag har heller inte, förrän nyligen, läst romanen. Jag har alltid varit väldigt förtjust i coming of age-klassiker som The Member of the Wedding och Pride and Prejudice så jag förstår faktiskt inte varför jag inte läst romanen förrän nu.

Det är omöjligt att inte gilla alla fyra systrar trots att de är så pass olika varandra. Min favorit, och vad jag förstår de flestas, är Jo. Hon var den syster som stod mest ut från inte bara sin familj men också samhällets bild av hur en kvinna ska vara. Hon är självständig, handlingskraftig och drivande. Den äldsta systern, Meg, begränsas av och formar sitt liv kring omgivningen. Jag gillade även Beth och Amy. Jag hade däremot svårt att avgöra hur gamla systrarna var trots att det står uttryckligen i romanen. Alla var stundvis väldigt barnsliga och småsinta och det var svårt att åtskilja vem som var äldst och vem som var yngst. Jag tror att lite av det handlar om romanens stil jämfört med samtida romaner. För mig som läser romanen 2013 upplevde jag det som annorlunda men för en som läste den för hundra år sedan var det kanske inte så konstigt.

Ett av mina favoritcitat kommer från Little Women vilket jag faktiskt inte visste. I den upplaga jag läste finns den på sida 132:

My dear, don’t let the sun go down upon your anger. Forgive each other, help each other, and begin again tomorrow.

Jag vet inte varför men det har fastnat hos mig. Rekommenderad läsning till alla som gillar klassiker och coming of age-romaner!

Standard

One thought on “Little Women av Louisa May Alcott (1868)

  1. Pingback: Månadssummering December 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

