Reading is sexy ♥

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children av Ransom Riggs (2011)

Ranom Riggs (1)Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children är författaren Ransom Riggs debutroman. Och vilken roman att inleda med sedan. Det finns verkligen ingenting jag inte gillar med romanen. Handlingen är välskriven, spännande och fartfylld samtidigt som den har den där vaga närvaron av något spökliknande. Stundvis känns det faktiskt som att Susan Hill skrivit boken. Så bra var det.

Karaktärerna är även de välskrivna och intressanta. Riggs har verkligen lagt ned mycket tid på att hitta minnesvärda och säregna karaktärer. Några av mina favoriter är Hugh som varje gång han öppnar munnen flyger det ut bin, Enoch som kan väcka de döda till liv och den finklädde Horace som kan förutsäga framtiden. Jacob, huvudkaraktären, är också en bra karaktär. Han är lite väl mycket som Holden Caulfield men jag gillar honom ändå. Hans nära relation med sin farfar räddade honom ganska mycket i mina ögon, tror jag.

En tredje anledning till varför Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children är så bra är romanens layout och omslag. Romanen är fullproppad med kusliga foton och handskrivna brev som ökar stämningen till max. Omslaget stämmer dessutom helt och hållet överens med innehållet vilket alltid är roligt.

Uppföljaren, Hollow City, ska tydligen släppas i mitten av januari 2014 och jag är grymt tacksam att det är mindre än en månad dit för annars hade jag nog inte överlevt. Jag ska ABSOLUT läsa den då den kommer ut!

Standard

5 thoughts on “Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children av Ransom Riggs (2011)

  1. Cinnamon skriver:

    Jag har lånat boken av en kompis. Har varit sugen på att läsa den jättelänge nu. Men som det alltid är So many books so little time..

  2. Pingback: Månadssummering December 2013 | How hollow heart and full

  3. Pingback: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children: The Graphic Novel av Ransom Riggs | How hollow heart and full

  4. Pingback: The Museum of Extraordinary Things av Alice Hoffman | How hollow heart and full

Kommentera

