Reading is sexy ♥

Berövad av Liz Coley (2013)

Liz Coley (1)Äntligen har jag fått en bok från Booked och jag måste säga att jag inte kunde vara mer nöjd. Jag anmälde mig på måfå till Berövad av Liz Coley och råkade få den. En kväll fick jag för mig att jag skulle läsa en bit av prologen trots att jag egentligen läste en helt annan bok just då. En och en halv timme senare hade jag läst ut den 350 sidor långa ungdomsboken. Det var totalt omöjligt att lägga ifrån sig den. Jag försökte vid flera tillfällen men plockade direkt upp den för att få veta vad som skulle hända härnäst.

Berövad handlar om den trettonåriga Angie som försvinner spårlöst från ett scoutläger. En dag, tre år senare, dyker hon upp på sin gamla gata utan att minnas var hon varit eller hur hon tog sig hem.

Boken är skriven utifrån Angies perspektiv och därför vet läsaren bara det Angie vet. Det är ett bra val av författaren eftersom handlingen blir så mycket mer spännande på så sätt. Dessutom förflyttas fokus från händelsen till själva sökandet och bearbetningen. För en läsare som kanske inte är så van vid den här typen av böcker är det skönt i alla fall. Jag skulle nog inte klarat av att läsa en bok där läsaren fick följa med huvudkaraktären under försvinnandet. Eller en huvudkaraktär som kom ihåg allt in i minsta detalj.

Det är lätt att gilla Angie. Hon är en jättebra huvudkaraktär som man kanske inte nödvändigtvis kan känna igen sig i men man kan i alla fall känna sympati med henne. Trots det hon får vara med om i boken är hon en kick-ass tjej som, istället för att sätta sig ned och gråta, väljer att bearbeta sina problem och växa utifrån det. Jag fastande också för Angies familj som jag på något vis, kunde känna igen i mig själv. Speciellt pappan.

Jag rekommenderar verkligen Berövad till de som läser mycket ungdomsböcker eller till de som gillar så kallade verkliga händelser. Myyycket läsvärd.

Standard

3 thoughts on “Berövad av Liz Coley (2013)

  1. Pingback: Månadssummering December 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

