Reading is sexy ♥

Harry Martinson: Naturens, havens och rymdens diktare av Karl-Olof Andersson

Harry Martnson (1)Jag har egentligen inte så mycket att skriva om Karl-Olof Anderssons bok utöver det faktum att den var välskriven och intressant. Jag har alltid föredragit Moa framför Harry. Så klart, vem skulle inte göra det? Samtidigt har jag också fascinerats av Harry som, inte bara författare, utan också människa. Det är en besynnerlig situation eftersom jag inte tilltalas av hans prosa. Det är snarare lyriken jag är intresserad av. Jag har däremot inte vetat särskilt mycket om honom trots min fascination. Jag har heller aldrig känt ett behov av att ta reda på mer. Efter att ha läst Anderssons korta biografi som under flera år stått oläst i min bokhylla vet jag betydligt mer.

Andersson ger en kortfattad översikt över Harrys liv med fokus på ungdomen och författarskapets inledning. Han skriver nästan ingenting om vuxenlivet och hans ålderdom. Kanske tycker Andersson att vi redan vet tillräckligt om det. Jag gör det inte. Men det var, bortsett från det, intressant att lära sig något om Harry. För att summera den taskiga uppväxten: pappan dog tidigt, mamman kunde inte ta hand om alla barnen och valde därför att inackordera barnen på olika gårdar medan hon flydde till Amerika för ett nytt liv. Harry skickades från gård till gård där han fick dra sitt strå till stacken trots att han inte ens hade nått tonåren. Sedan luffade han runt något år. Han hade verkligen en händelserik och hård uppväxt.

Jag gillar Anderssons språk. Det är personligt och Andersson är en tydlig närvaro genom hela boken. Han skriver till och med ”jag” vid flera tillfällen då han inflikar en personlig anekdot från Harrys liv och författarskap. Det var absolut en intressant läsning som jag kan rekommendera till en Harry Martinson-entusiast.

Standard

One thought on “Harry Martinson: Naturens, havens och rymdens diktare av Karl-Olof Andersson

  1. Pingback: Månadssummering December 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

