Reading is sexy ♥

Blåst av Erlend Loe (1993)

Erlend Loe (5)Sent omsider skriver jag några ord om Erlend Loes debutroman Blåst. Jag läste egentligen ut boken för några veckor sedan, första veckan i november tror jag det var, men har inte kommit mig för att skriva en recension. Jag var faktiskt inte så pepp på att påbörja ytterligare en roman av Loe då den förra inte alls gick hem hos mig. Jag vet inte varför men av någon anledning förväntade jag mig att Blåst skulle vara lika misslyckad som Fakta om Finland. Och det var den inte. Långt ifrån.

Blåst var riktigt, riktigt bra. Kanske till och med en av mina favoriter tillsammans med Doppler och Volvo Lastvagnar. Romanen handlar relationer och hur beroende vi är av dem hur dysfunktionella de än må vara. Huvudkaraktären träffar en minst sagt besynnerlig kvinna som han inleder en relation med. Det är en grymt stressande relation som han egentligen inte kan kontrollera någon del av. Hon gör vad hon vill och han får hänga med vare sig han vill det eller inte. Så en dag kommer han på henne med en annan man och han blir plötsligt helt ensam…

Loe använder sig av ett enkelt språk, intressanta karaktärer och en knasig handling. Som sig bör då det handlar om Erlend Loe. Det är så här det ska vara, tycker jag. Trots att handlingen egentligen är vansinnig och karaktärerna grymt patetiska kan jag inte låta bli att gapskratta vid flera tillfällen. Loe skriver på ett tilltalande sätt som man inte kan låta bli att älska. Jag gillade inte alls Marianne men jag tror heller inte att det är meningen. Hon är ingen älskvärd karaktär helt enkelt. Jag gillade däremot huvudkaraktären. Han är sympatisk och lätt att relatera till. Jag gillade också badkompisen Glenn. Han var störtskön.

Jag rekommenderar verkligen Blåst. Det är nog en jättebra start för de som inte läst något av honom ännu.

Standard

One thought on “Blåst av Erlend Loe (1993)

  1. Pingback: Månadssummering november 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

