Reading is sexy ♥

Husfrid: En tragikomisk familjeberättelse av Alison Bechel (2006)

Alison Bechdel (1)Det visade sig då jag lånade Theos Ockulta Kuriositeter att mitt lokala bibliotek också har Alison Bechdels Husfrid. Jag har länge velat läsa den men eftersom jag inte riktigt vetat vad den handlar om hur jag inte vågat köpa den. Det känns trevligt att jag då hittade den på biblioteket utan problem. Ibland blir man positivt överraskad.

Det är en seriememoar som lever upp till sitt namn. Det är verkligen en tragikomisk familjebild som Bechdel målar upp. Författaren är ärlig och utelämnar verkligen ingenting om sin familj. Vi får läsa om Bechels relation till sin far både före och efter hans död. Hon spekulerar i om de hade kunnat förutspå hans påstådda självmord i det han läste och det han sa. Seriememoaren handlar också om Bechdels sexuella uppväxt och hur hon, efter pappans död, får reda på att han också har haft en rad förhållanden med andra män.

Trots att jag egentligen inte vet så mycket om Alison Bechdel var det en mycket intressant läsning. Jag gillar stilen på seriememoaren och de kalla färgerna som hon använder sig av. Ljusblå är egentligen den enda förekommande färgen förutom svart och vit. Författarens språk är lättåtkomligt och roligt trots att handlingen i sig är allt annat än rolig. Jag kan rekommendera den för de nyfikna.

Standard

3 thoughts on “Husfrid: En tragikomisk familjeberättelse av Alison Bechel (2006)

  1. Pingback: Månadssummering november 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

