Reading is sexy ♥

Theos Ockulta Kuriositeter: Mumiens Blod och I Dödsskuggans Dal av Ola Skogäng (2008)

Ola Skogäng (1) Just nu känns det som att jag har, av helt tillfälliga anledningar, hittat en skatt. Det är dessutom en skatt som ingen annan har hittat, just där jag bor i alla fall, för hur skulle jag annars kommit över den bara så där? Jag gick till biblioteket efter jobbet en dag. Egentligen skulle jag inte alls vara där eftersom jag tidigare hade lovat mig själv att först läsa några böcker jag redan äger innan jag lånar andras. Men hur det än var så befann jag mig i alla fall på biblioteket. Av en händelse drogs jag till seriealbumen och råkade då  hitta två volymer av Theos Ockulta Kuriositeter. Jag har som inte ord nog för att beskriva hur jävla awesome hela den världen är.

Theos Ockulta Kuriositeter handlar om antikvitetshandlaren, and because of a series of unfortunate events även brunbjörnen, Theo. På sidan av sin affär hjälper han även Stockholmspolisen och privatpersoner att lösa övernaturliga brott. Till sin hjälp har hanOla Skogäng (3) polisen Max och den lilla gothflickan Felicia. Det första albumet, Mumiens Blod, handlar om en rad kroppar som hittas tömda på blod i Stockholm. Kan det vara en vampyr som ligger bakom morden? Och vad har dessa mord för koppling till det på en prostituerad 1932? Det finns många sidospår i albumet men det är inga problem att hålla reda på handlingen för det. Det tredje albumet, I Dödsskuggans Dal, är desto mer komplicerad än Mumiens Blod. Albumet centrerar kring polisens Max insjuknande i en mycket mystisk historia. Han är besatt av en namnlös ande som tycks vilja Theo illa. På grund av de många sidospår som I Dödsskuggans Dal tar är det betydligt svårare att hänga med. Man får inte rusa igenom albumet för då är finns det en stor chans att man missar något stort. Seriealbumen kan läsas Ola Skogäng (4)fristående utan någon speciell ordning, vilket är tur eftersom jag bara fick tag på del ett och tre.

Ola Skogäng, författaren bakom det hela, är otroligt bra på att skapa den rätta stämningen för handlingen. Det är ett regngrått Stockholm som målas upp i serien och de miljöer som Theo och Max besöker är ofta lika dystra och mörka. Så som de ska vara med andra ord. Jag får alltid en sådan hög mysfaktor av sådana miljöer i seriealbum. Ju läskigare och mer mystiskt det är desto mer myser jag.

Det är en grafiskt väldigt snygg serie med tilltalande layout. Den är simpel men ändå intressant och rolig. Som på bilden till vänster till exempel. Jag gillar även att Skogäng valde att använda så mycket färger. Det var precis rätt nyanser för handlingen. Jag gillar även det lättillgängliga språket. Det var på en passande nivå och det var varken för mycket eller för lite text. Det enda som gör mig deprimerad är att Theos Ockulta Kuriositeter verkar vara slutsåld på alla sidor. Whaaa…Jag förstår absolut varför men det finns inte ord för att beskriva hur irriterande det är. Det känns jättejobbigt att jag måste lämna tillbaka albumen på måndag.Ola Skogäng (2)Bildkälla bland annat.

Standard

3 thoughts on “Theos Ockulta Kuriositeter: Mumiens Blod och I Dödsskuggans Dal av Ola Skogäng (2008)

  1. Pingback: Månadssummering september och oktober 2013 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Husfrid: En tragikomisk familjeberättelse av Alison Bechel | How hollow heart and full

Kommentera

