Reading is sexy ♥

Fakta om Finland av Erlend Loe (2001)

Erlend Loe (3)Fakta om Finland är den andra boken jag läser i samband med årets tre på tre-utmaning och jag måste erkänna att jag är lite besviken. Loe leker som alltid med språk och har samma morbida humor som han brukar men samtidigt känns det som att något saknas. Det är å ena sidan en svårtläst bok men med en å andra sidan rätt så simpel handling. Jag kan inte riktigt sätta ord på mina tankar men under tiden jag läste boken kunde jag aldrig riktigt komma handlingen in på livet, så att säga. Jag gillar grundidén med boken, en fattig journalist som ska skriva en resebroschyr om ett land han aldrig har varit it, men utförandet höll inte lika väl.

Det kan bero på bokens utformning. Det var i princip en enda lång text utan rubriker eller andningsrum. Det var till exempel svårt att veta när man kunde lägga ifrån sig boken och fortfarande komma ihåg handlingen då man plockade upp den igen. Det blev istället som ett enda massivt kapitel utan slut. Med tanke på handlingen skulle jag ha uppskattat ett upplägg som i Naiv. Super. eller Stilla Dagar i Mixing Part.

Jag hade dessutom svårt att sympatisera med huvudkaraktären, eller någon annan karaktär för den delen, i boken. I Loes andra romaner brukar huvudkaraktären vara en simpel men rolig karaktär som, trots sina egenheter, alltid hamnar rätt. Jag kan inte riktigt känna att huvudkaraktären i Fakta om Finland gör det. Han är snål, egoistisk och allmänt douche-ig om nu det är ett ord.

Det är tråkigt att jag inte gillade Fakta om Finland då jag gillar Loes andra böcker. Han har skrivit riktigt fantastiska romaner som Doppler och Volvo Lastvagnar som jag tycker att man borde läsa istället för den här. Den är åtminstone ingenting för de som aldrig läst Erlend Loe förut.

Standard

3 thoughts on “Fakta om Finland av Erlend Loe (2001)

  1. Pingback: Månadssummering september och oktober 2013 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Blåst av Erlend Loe | How hollow heart and full

  3. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2013 | Del ett | How hollow heart and full

Kommentera

