Reading is sexy ♥

Serierecension: The Spiderwick Chronicles (del tre, fyra och fem)

2013-10-06 15.39.47Givetvis glömde jag bort att jag bara hade recenserat två av de fem böckerna i The Spiderwick Chronicles. Efter en veckas frånvaro kommer jag alltså med del två i min serierecension. Liksom i den förra recensionen kommer jag att skriva om varje bok var för sig.

LUCINDAS HEMLIGHET är den tredje boken av fem. Fälthandboken är fortfarande ett hett diskussionsämne för syskonen Grace och eftersom de inte kan bestämma sig för vad de ska göra med den väljer syskonen att besöka den enda levande släktingen som kanske kan hjälpa dem i deras jakt på vem Arthur Spiderwick är. Tant Lucinda är inte alls den galna gamla tant som syskonen trodde att hon skulle vara men hon kan heller inte hjälpa dem bortsett från goda råd på vägen. Syskonen kommer över en rad spår som leder dem vidare i jakten på Arthur Spiderwick men istället för att träffa sin anfader träffar syskonen alver.

JÄRNTRÄDET är den fjärde av fem böcker och är betydligt mörkare än de tre tidigare böckerna. Familjen Grace följer med Mallory på en fäktningsmatch i skolan. I publiken får Jared syn på en figur som är misstänkt lik honom själv. Han följer efter figuren och konfronterar honom. Det går däremot inte som han hade tänkt sig och istället för att få tag på figuren blir han avstängd från skolan i tio dagar. I röran försvinner Mallory. Simon och Jared följer hennes spår och hamnar mitt bland dvärgar. De har tagit Mallory och gjort henne till en slags Snövit. Bröderna räddar Mallory och tillsammans tvingas de fly från dvärgarna. De kommer inte så långt förrän de tas tillfånga av den fruktansvärda Mulgarath. Han vill ta över världen och avslöjar att han har haft fälthandboken hela tiden. Syskonen lyckas fly och kan påbörja sin resa hem.

MULGARATHS VREDE är den sista av fem böcker och fortsätter på samma mörka tema som den fjärde boken. När syskonen anländer hem från mötet med dvärgarna och Mulgarath möts de av ett näst intill förstört hus. Dessutom är deras mamma borta. Syskonen måste ta sig tillbaka till underjorden och Mullgaraths lya. På vägen ner måste de överkomma en rad olika hinder och på så sätt förgöra Mullgarath.

Jag gillar verkligen The Spiderwick Chronicles från början till slut. Det är en gullig men också spännande bokserie som passar utmärkt för mellanstadielever. Jag kände mig ibland för gammal för serien då dess språk var en aningen enkel. Å ena sidan känner jag att seriens höjdpunkt var en aningen svag. Jag hade velat ha en mer dramatisk konfrontation  dels med Mulgarath, dels med syskonens pappa. Å andra sidan tror jag att man inte ska förvänta sig allt för mycket av en bokserie på den här nivån. Trots detta är det en bokserie som jag kan rekommendera till antingen de som gillar att läsa middle grade-böcker eller de som har barn i den åldern.

Standard

3 thoughts on “Serierecension: The Spiderwick Chronicles (del tre, fyra och fem)

  1. Min äldsta plöjde den här serien när hon var sju och älskade varje bokstav i dem. Det var denna serie som på allvar startade boklukeriet tror jag. Rekommenderas varmt.

  2. Pingback: Månadssummering september och oktober 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

