Reading is sexy ♥

Serierecension: The Spiderwick Chronicles (del ett och två)

2013-10-06 15.39.47Nyligen lånade jag alla fem böcker i The Spiderwick Chronicles eftersom det är en bokserie som jag länge varit nyfiken på men inte vågat köpa. Dels vet jag inte så mycket om serien som sådan, dels har jag inte läst så många recensioner att jag kan bilda en uppfattning om hur bra den egentligen är. Jag riktigt flög igenom alla fem böcker då de inte bara var tunna men också spännande och supergulliga. Det här inlägget kommer att fokusera på de två första böckerna, Vättar i Väggen och Stenens Öga, eftersom jag läste ut dem i September. De övriga tre läste jag ut i Oktober och kommer därför att recenseras i ett annat inlägg.

VÄTTAR I VÄGGEN är den första boken av fem. Vi får följa syskonen Grace som har flyttat in i ett närmast förfallet hus, någonstans i New York, efter föräldrarnas skilsmässa. Barnen har alltså flyttat tillsammans med sin mamma och måste nu börja om på nytt. Nytt ställe, ny skola och nya vänner. Jared, det syskon som är seriens främsta huvudkaraktär, har svårt att acceptera en sådan stor förändring och hamnar i flera slagsmål och bråk medan mamman försöker att tygla sonens beteende. I samma veva som familjen Grace flyttar in i det gamla huset får barnen vara med om en rad märkliga händelser. Jared hittar ett dolt kontor och en fälthandbok om oknytt. Det hela leder barnen in på en upptäcktsfärd med målet att finna mysteriet som ruvar långt inne i huset, oknytt och Arthur Spiderwick.

STENENS ÖGA är den andra boken av fem och tar vid direkt efter där den första boken slutar. Fälthandboken som syskonen tidigare hittade visar sig vara en mycket eftertraktad men farlig bok. Traktens oknytt är ständigt ute efter den och varnar syskonen för att läsa den eftersom inget gott kan komma av det. Husvätten Tråckeltums ständiga kamp om att å tag på boken gör så att Jared hamnar i en rad allvarliga situationer i skolan och hemma. Mamman tror att Jareds beteende är på grund av den nya livssituationen som familjen utsatts för. Jared och mamman hamnar i flera argumentationer som stundvis blir mycket jobbiga för de båda. Samtidigt kidnappas Jareds tvillingbror Simon av hemska grodtroll. Jared och storasystern Mallory måste ge sig efter grodtrollen för att få tillbaka sin bror och samtidigt hitta den bortsprungna katten.

Vättar i väggen och Stenens öga är två riktigt bra och spännande böcker. De har en spännande handling med roliga karaktärer som man lätt kan sympatisera med. Jag tror att, från mitt perspektiv som vuxen, att det allra bästa med de två böckerna är sidohandlingen om föräldrarnas skilsmässa och hur barnen hanterar den. Eftersom det är tre mycket olika karaktärer har de också tre olika sätt att hantera denna händelse. Jared är kanske den mest påtagliga då han väljer att agera utåt. Han ansvarar inte för alla våldsamma händelser i boken, mycket kan faktiskt skyllas på husvätten Tråckeltum, men han hamnar i en rad slagsmål i skolan och bråkar ofta med storasystern Mallory. Jag hade svårt att gilla mamman i de två första böckerna. Det kändes aldrig som om hon lyssnade på Jared eller kunde förstå hans beteende. Hon såg det bara som ett problem från hans sida och inte som att hon och pappan ansvarade på något sätt.

Det var tydligt att uppdelningen i fem enskilda böcker är ett senare påfund då slutet i varje bok kändes väldigt abrupt. Vad boken än handlade om var slutet alltid plötsligt och som läsare han jag aldrig förbereda mig. Det hade nog varit en bättre läsupplevelse om jag läst serien i ett enda band och inte i fem. Sådan tur var hade jag lånat alla fem böcker då jag visste att de var korta.

Stay tuned for the second part of the review…

Standard

4 thoughts on “Serierecension: The Spiderwick Chronicles (del ett och två)

  1. Pingback: Serierecension: The Spiderwick Chronicles (del tre, fyra och fem) | How hollow heart and full

  2. Pingback: Månadssummering september och oktober 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

