Reading is sexy ♥

4x Edelfeldt av Inger Edelfeldt

Inger Edelfeldt (1)I 4x Edelfeldt har författaren Inger Edelfeldt sammanställt sina fyra novellsamlingar I fiskens mage, Rit, Den förunderliga kameleonten och Riktig kärlek. Jag har länge tänkt avsluta 4x Edelfeldt men, av olika anledningar, har det aldrig blivit av. Den har istället stått i bokhyllan och samlat damm. Då jag pluggade litteraturvetenskap för några år sedan läste jag Den förunderliga kameleonten och Riktig kärlek och nu har jag äntligen, sådär tre år senare, läst samtliga noveller.

Novellsamlingen handlar om människor på gränsen. Det är människor som helt enkelt har varit med om för mycket och inte orkar längre. Snart spricker de av ledsamhet, förtvivlan och hat. I novellerna diskuterar Edelfeldt alltifrån olyckliga äktenskap, dysfunktionella familjerelationer, skolgårdsmobbning till ätstörningar. Fast på ett tidslöst sätt. Trots att det är ämnen som kanske inte diskuteras öppet eller alls så kommer novellerna att vara lika aktuella om 20 år som de är nu. Kanske just för att det är sådana känsliga ämnen.

En av de bästa novellerna i hela samlingen är ”Snälla snälla Jenny” som handlar om en ung tjej med anorexi. Det är en kort novell på några få sidor som hinner kartlägga hur det är att vara en ung tjej i det moderna Sverige. Trots att jag själv aldrig haft en ätstörning har jag inga problem att känna igen mig i jennys situation. Edelfeldt har verkligen fångat problematiken med att vara tonåring, det vill säga, kampen mellan att passa in och samtidigt vara sig själv. Det speciella med ”Snälla snälla Jenny” är att, trots att vi upplever handlingen utifrån Jennys perspektiv, vi påverkas som läsare av föräldrarnas och samhällets syn på Jenny. Det är en intressant balansgång.

Det finns flera andra noveller som var riktigt bra och de flesta av mina favoriter handlade om barn. Novellerna om vuxna var också bra men på något vis inte lika gripande. Jag rekommenderar den här antologin och då främst I fiskens mage.

Standard

3 thoughts on “4x Edelfeldt av Inger Edelfeldt

  1. Pingback: Månadssummering september och oktober 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

