Reading is sexy ♥

The Vile Village av Lemony Snicket (2001)

Lemony Snicket (7)Det var ett tag sedan jag sist läste en bok ur A Series of Unfortunate Events. Jag kom helt av mig i flytten och då jag började jobba. Efter det var det riktigt svårt att komma in i serien igen men efter mycket om och men har jag äntligen läst ut The Vile Village. Det var en riktigt spännande fortsättning på händelserna i The Austere Academy och The Ersatz Elevator. Det har utvecklats ett litet sidospår i serien som är mycket bra men samtidigt rätt så mystiskt.

Som ni kanske kommer ihåg träffade syskonen Baudelaire trillingarna Duncan och Isadora i The Austere Academy. Dessa två trillingar befinner sig i en situation som liknar Baudelaires. Föräldrarna är döda och de skickas runt till en massa konstiga platser i hopp om att finna en permanent lösning. Problemet är bara att det ena stället är värre än det andra. Barnen tyr sig därför till varandra och just som trillingarna ska berätta vad de vet om Count Olaf och V.F.D. så blir de kidnappade. Syskonen Baudelaire beger sig därför ut för att finna trillingarna och för att få svar på sina frågor. Som vanligt har de inget som helst stöd från de vuxna som tror att de bara överdriver situationen. Ett antal ledtrådar för syskonen till kråkstaden V.FD. i hopp om att lösa mysteriet. Men eftersom detta är A Series of Unfortunate Events så blir det inte som planerat. Snarare värre.

Det är en grymt spännande handling i The Vile Village. Jag gillar verkligen sidospåret med trillingarna Duncan och Isadora. Det är fruktansvärt spännande och mystiskt då de hela tiden verkar befinna sig så nära men ändå så långt borta. Att handlingen dessutom fokuserar på en rad papperslappar med mystiska diktrader gör det hela bara mer spännande. I The Vile Village träffar vi, för ovanlighetens skull, en vuxen som hjälper syskonen i deras letande. Men liksom i The Ersatz Elevator är den hjälpsamme vuxenkaraktären helt värdelös då det väl gäller. Det är helt enkelt inte meningen att syskonen ska kunna få något stöd från vuxenvärlden.

Jag ska, så småningom, börja på den åttonde boken i serien men känner att jag vill ta en kort paus och under tiden läsa annat. Just nu håller jag till exempel på att läsa den andra boken i The Spiderwick Chronicles. Den första boken kommer jag att recensera inom kort..

Standard

One thought on “The Vile Village av Lemony Snicket (2001)

  1. Pingback: Månadssummering september och oktober 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

