Reading is sexy ♥

Kyrkdjävulen av Mikael Niemi

Mikael Niemi (1)Jag läser Kyrkdjävulen, en roman skriven av Mikael Niemi, tillsammans med en språkvalsgrupp den här höstterminen. Jag var ute efter en roman som dels var skriven med ett lättillgängligt språk, dels hade en spännande handling. Kanske det viktigaste var ändå att romanen skulle kunna tilltala alla sorters människor oavsett intresse eller bakgrund. Kyrkdjävulen är en sådan roman. Trots att den lilla språkvalsgruppen är ganska unison vad gäller bakgrund är de ändå olika som individer och ingen av dem har just någon vana vad gäller läsning. Klassen verkar gilla boken och det är egentligen det som är det allra viktigaste.

Själv kunde jag inte riktigt hålla mig till samma takt som eleverna och läste ut romanen för en vecka sedan. Jag har bara läst Populärmusk från Vittula tidigare, och trots att jag inte riktigt gillade romanens handling, gillade jag Niemi som författare. Jag gillar handlingen i Kyrkdjävulen betydligt mer. Romanen handlar om Matti som går i sjunde klass i Pajala. Hans skolklass är på utflykt till en närbelägen kyrka för att titta på en speciell statyett. Efter utflykten börjar det hända en rad mycket konstiga, för att inte säga livsfarliga, händelser som kommer att förändra Mattis liv för alltid. Det är en enkel men fruktansvärt spännande handling som riktigt slukar en med hull och hår.

Det finns dessutom en riktigt spännande plot twist mot slutet, som jag inte alls var beredd på, vilket bara förbättrar romanens helhet. Jag kan inte vänta till klassen stöter på den dramatiska vändningen. Det ska bli jätteroligt. Kyrkdjävulen är inte bara välskriven vad gäller handling, den har även ett passande språk för högstadielever. Det förekommer talspråk på vissa ställen men det är sådant som du kan leva med som lärare. Det förstör i alla fall inte elevernas språkutveckling.

Det viktigaste är, som sagt, att klassen gillar boken och att de får komma i kontakt med litteratur på ett avslappnat sätt.

Standard

One thought on “Kyrkdjävulen av Mikael Niemi

  1. Pingback: Månadssummering september och oktober 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

