Reading is sexy ♥

Bokbloggsjerka: Serier eller fristående?

I helgens bokbloggsjerka undrar Annika om vi föredrar serier eller fristående böcker. Jag läser fler fristående böcker än vad jag läser bokserier men det betyder nödvändigtvis inte att jag föredrar fristående böcker. Jag gillar båda och för mig handlar det snarare om vad det är för typ av bok eller bokserie. Det finns riktigt grymma bokserier och så finns det riktigt dåliga bokserier. I år har jag påbörjat (och avslutat) flera riktigt bra serier:

Liftarens Guide till Galaxen, skriven av Douglas Adams, är en riktigt grym sci-fi trilogi i fem sex delar. Jag har läst alla delar förutom de två sista. Den ena såt i bokhyllan och den andra är inte köpt än. Jag skulle däremot kunna påstå att Liftarens Guide till Galaxen inte passar för alla. Det tog mig faktiskt 10 år att köpa den första boken. Typ så speciell är den 😉

Stad-serien, skriven av Per Anders Fogelström, är ett praktexempel på en klassisk svensk bokserie. Jag har i och för sig bara läst de två första böckerna men skulle ändå kunna hävda att det är en av de bästa svenska serierna som någonsin skrivits. Det är en otroligt välskriven historia om fattigsverige på 1800- och det tidiga 1900-talet. Jag blir bara så känslosam då jag läser böckerna att det tar en faslig tid att komma igenom serien…

A Series of Unfortunate Events, skriven av Lemony Snicket, är en rätt så lång barn- och ungdomsserie i 13 delar. Jag har just läst ut bok nummer 7 och är som fast. Jag önskar verkligen att jag hade upptäckt serien som barn. Det hade varit hur grymt som helst. Men det går lika bra att läsa nu. På så sätt kan man återuppleva barnet inom sig.

Percy Jackson and the Olympians, skriven av Rick Riordan, är nog den bästa bokserien jag påbörjade och avslutade under 2013. Serien är som en drog helt enkelt. Jag kan verkligen rekommendera den till alla som gillar fantasy och grekisk mytologi i modern tappning. Huuuur bra som helst!

Standard

16 thoughts on “Bokbloggsjerka: Serier eller fristående?

  1. Bra tips på bokserier! Har faktiskt inte läst någon av dem.. Om jag förstått det rätt så är filmen Syskonen Baudelaires olycksaliga liv baserad på A Series of Unfortunate Events, men hade faktiskt inte hört talas om serien förrän nu, kände igen Lemony Snicket och googlade! Måste ju nästan läsas 🙂

  2. Riordons Percy Jackson borde jag verkligen ta tag i och läsa. Såg första filmen på tv härom veckan och jag gillade storyn.
    Fogelströms stadserie har jag faktiskt upptäckt på allvar först i år och som jag gillade första boken. Följande tre delar är faktiskt min tre på tre-utmaning hos Pocketlover i höst:) Efter fredagens Fogelströms-vandring är jag än mer sugen på att fortsätta läsa.

  3. Jag gillar serier, gärna långa, men kan tänka mig att blanda upp med standalones… Och den serie av de du nämner som jag läst är Liftarens guide… och det är en fantastisk serie som jag just nu försöker locka mina barn att läsa…

Kommentera

