Reading is sexy ♥

Stilla Dagar i Mixing Part av Erlend Loe (2009)

Erlend Loe (2)

Jag inledde årets tre på tre-utmaning med Erlend Loes näst senaste roman – Stilla Dagar i Mixing Part. Det känns som evigheter sedan jag läste något som Loe skrivit och Stilla Dagar i Mixing Part var definitivt en bra comeback för min del. Jag har verkligen saknat Loes handlingar och berättarstil. De är beroendeframkallande. Frågan är däremot huruvida Stilla Dagar i Mixing Part är en roman värd att läsa eller inte. Den är i alla fall speciell. Men alla Loes böcker är speciella.

Stilla Dagar i Mixing Part är skriven nästan uteslutande i dialog utan talstreck eller andra dialogmarkeringar. Vi får mycket liten miljöbeskrivning utan får mest förlita oss på vad karaktärerna pratar om. Romanen öppnar med att familjen Telemann ska åka på semester till den tyska staden Garmisch-Partenkirchen. Vi får följa med familjen på deras semester i den tyska staden där de stöter på allt från knäppa turister, sagoslott till tråkiga sevärdheter.

Jag gillar verkligen upplägget både vad gäller handling och berättarstil. Det är en enkel handling som både är rolig och satirisk på samma gång. Trots att berättarstilen i sig inte är unik passar den handlingen väl. Romanen är avskalad på allt onödigt och innehåller bara det viktigaste, dialogen mellan familjemedlemmarna, vilket gör den så mycket mer intressant. Främst är det relationen mellan Nina och Bror som vi får ta del av. Deras äktenskap är allt annat än perfekt, vilket gör sig allt mer tydligt under romanens gång. Jag skulle, trots denna positiva kritik, aldrig för mitt liv vilja träffa familjen Telemann. Jag kan inte ens beskriva hur dryga alla i den familjen är. De gick mig verkligen på nerverna och jag riktigt känner hur skönt det är att boken bara var 206 sidor kort.

Jag har inte bestämt vilken den andra boken ska bli, om det är Fakta om Finland eller Blåst, men det får jag bestämma då det verkligen gäller. Nu ska jag läsa andra böcker.

Standard

2 thoughts on “Stilla Dagar i Mixing Part av Erlend Loe (2009)

  1. Pingback: Månadssummering september och oktober 2013 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2013 | Del ett | How hollow heart and full

Kommentera

