Reading is sexy ♥

Lolita av Vladimir Nabokov (1955)

Vladimir Nabokov (1)

Det var en minst sagt intressant upplevelse att läsa Vladimir Nabokovs Lolita. Det är en av de få upplevelser som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva för att göra dem rättvisa. Jag vet inte ens om jag till fullo har förstått vad romanen handlar om. Jag kanske helt har missuppfattat den.

Jag lånade Lolita på biblioteket för någon vecka sedan utan att egentligen veta så mycket om den utöver det uppenbara. Och med det vet jag inte om det är rättvist att spekulera i en tänkbar handling heller. Så här i efterhand kan jag säga att vad jag än hade kommit fram till så hade det varit fel. Romanen handlade inte om det jag trodde att den skulle göra, men det är inte en besvikelse, snarare tvärtom. Det var en mycket mer dynamisk roman med en mer invecklad handling än vad jag kunnat föreställa mig.

Lolita är en sådan typ av bok som jag inte kan lägga ifrån då jag väl har plockat upp den. Det är en komplicerad förhållande jag har till romanen då det nästan känns förbjudet att läsa om Humbert Humberts och Lolitas minst sagt bisarra relation. Egentligen finns det ingenting som är okej med Nabokovs roman. Handlingen är smutsig, sunkig och bisarr. Karaktärerna är egoistiska, störda och osympatiska. Berättaren är allt för opålitlig för att jag ska kunna tro på det han påstår.

Samtidigt är det en helt underbart bra roman om ett ämne som är näst intill omöjligt att skriva om på ett så mästerligt sätt. Jag avgudar Nabokovs språk och sätt att förmedla en historia. Visst är Humbert som berättare helt opålitlig men samtidigt är han en intressant och fängslande berättare. Den snarlika dagboksformen gör det hela mer personligt och utelämnande. Med det känns Lolita ännu mer förbjuden, på något vis. Om nu det är möjligt.

Standard

Kommentera

