Reading is sexy ♥

Amsterdam av Ian McEwan (1998)

Ian McEwan (1)

Jag får be om ursäkt för min frånvaro sedan mitt förra inlägg. Skolstarten har verkligen utmanat mig som nyutexaminerad lärare och dessutom hållit mig igång hela dagen vad gäller planering och föreläsningar. När arbetsdagen väl tagit slut har jag helt enkelt inga krafter kvar. Jag har heller inre läst särskilt mycket de senaste två veckorna. Jag besökte Ljusdals bibliotek och lånade bland annat Ian McEwans Amsterdam. Det är den första boken jag läser som Ian McEwan har skrivit och jag måste säga att jag är riktigt imponerad av både handlingen och McEwans berättarstil.

Romanen inleds med begravningen av den omtalade och karismatiska Molly Lane. På begravningen konfronteras Mollys tidigare älskare med varandra och, eftersom de alla först och främst drivs av narcissism, ingen gillar den andra. Redaktören Vernon Halliday och kompositören Clive Linley förstår inte hur Molly någonsin kunnat vara gift med utrikesministern Julian Garmony. Mollys död förföljer både Vernon och Clive i deras vardag och färgar deras arbete och fritid. Ingen av dem kan gå vidare utan ältar det förflutna till bristningsgränsen.

Högmod är romanens tema då båda huvudkaraktärer har otroligt lätt att döma andra utan att granska sitt eget beteende. Redaktören Vernon Halliday förlitar sig allt för mycket på gamla meriter och tror att världen kan vänta på honom. När ett gyllene tillfälle uppenbarar sig är Vernon inte snabb nog att handla då han antar att hans läsare väntar på honom snarare än tvärtom. Likaså förlitar sig kompositören Clive Linley allt för mycket på gamla meriter. Han ska komponera ett större stycke innan en viktig föreställning och istället för att komponera ett bearbetat och originellt stycke skjuter han på projektet allt mer. När slutdatumet närmar sig komponerar han ett stycke som är misstänksamt likt en stor kompositör men tror att han kommer undan med det eftersom han själv är så stor.

Jag är som sagt riktigt imponerad av Ian McEwans berättarstil och förmåga att berätta en sådan djup och komplicerad historia på så få sidor. Det är riktigt mästerligt.

Standard

Kommentera

