Reading is sexy ♥

The Man in the Picture av Susan Hill (2007)

Susan Hill (1)Jag har svårt att sätta fingret på mina känslor inför Susan Hills The Man in the Picture på ett sätt som gör det begripligt för andra. Det var den andra boken skriven av Hill som jag hittills har läst, den första var The Woman in Black i januari 2012, och med det borde jag också ha varit beredd på författarens sätt att förmedla en historia och hur hon kan göra det minsta och mest anspråkslösa ämnet till det allra största och mest läskiga. Hjälpte denna kunskap mig? Nej, tvärtom, jag har aldrig känt mig mer medveten om döden och min egen dödlighet.

För att summera boken med ett enda ord kommer jag att tänka på kuslig. Det var en kuslig handling och kusliga karaktärer. Det var aldrig något uppenbart i handlingen eller i karaktärernas beteende som gjorde det läskigt. Det var snarare något undermedvetet och outtalat som ständigt gjorde sig påmind. Det var den ständigt återkommande tavlan över en, till synes slumpmässig, scen ur Venedigs vardagsliv. Det var karaktärernas otillfredsställda liv. Det var egentligen allt som var kusligt utan att egentligen vara kusligt alls. Om det nu låter vettigt.

Det är en briljant spökhistoria som, liksom The Woman in Black, lika gärna skulle kunna ha varit skriven av en 1800-talsförfattare såsom Charles Dickens, Mary Shelley eller Edgar Allan Poe. Susan Hill använder ett språk som påminner om dessa författare och dessutom är hon fruktansvärt bra på att lämna läsaren med en känsla av fasa som inte riktigt går att beskriva. The Man in the Picture har allt som en spökhistoria ska ha. Jag var tvungen att lägga ifrån mig boken vid flera tillfällen för att handlingen var alldeles för påfrestande men nu då det är över skulle jag vilja beskriva upplevelsen som underhållande. Jag är jättesugen på att läsa mer Susan Hill och kommer definitivt att rekommendera denna till andra nyfikna läsare!

Standard

Kommentera

