Reading is sexy ♥

Percy Jackson and the Lightning Thief av Rick Riordan (2005)

Rick Riordan (1)Titel: Percy Jackson and the Lightning Thief
Författare: Rick Riordan
Utgivningsår: 2006 (2005)
Bokförlag: Disney Hyperion
Sidantal: 375
Språk: Engelska
ISBN: 978-0-7868-3865-3
Betyg: 7 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Percy Jackson is about to be kicked out of boarding school…again. And that’s the least of his troubles. Lately, mythological monsters and the gods of Mount Olympus seem to be walking straight out of the pages of Percy’s Greek mythology textbook and into his life. And worse, he’s angered a few of them. Zeus’s master lightning bolt has been stolen, and Percy is the prime suspect. Now Percy and his friends have just ten days to find and return Zeus’s stole property and bring peace to a warring Mount Olympus. But to succeed on his quest, Percy will have to do more than catch the true thief: he must come to terms with the father who abandoned him; solve the riddle of the Oraclem which warns him of betrayal by a friend; and unravel a treachery more powerful than the gods themselves.

Tankar och åsikter: Gud vilken bra bok. Den är så bra att jag inte vet i vilken ände jag ska börja. Jag kan inte sätta ord på hur mycket jag gillar Percy Jackson and the Lightning Thief och den här recensionen kommer egentligen inte att säga så mycket förutom att jag just har blivit ett fan av både Rick Riordan och Percy själv. Så bra är den. Jag hade hört talas om Rick Riordans serie från flera olika håll och till slut var jag så nyfiken på serien att jag köpte boxen med alla fem böcker. Jag visste egentligen inte så mycket om serien innan jag började läsa Percy Jackson and the Lightning Thief förutom att den handlade om en kille i mellanstadiet som heter Percy och att han på något sätt var besläktad med Grekiska gudar. Jag förväntade mig något mycket mer barnsligt än vad boken faktiskt är. Snarare än att bara vara en bok för barn kan vem som helst läsa Percy and the Lightning Thief utan problem.

Det är en riktigt spännande idé som ligger bakom serien och jag gillar verkligen utförandet. Det är en spännande och välskriven handling med mysiga karaktärer som jag gillade vid första mötet. Inte Gabe då, naturligtvis, men i stort sett alla andra karaktärer. Jag gillar även språket som Riordan använder. Han utgår från Percys perspektiv men det betyder inte att boken är barnslig eller att det är svårt att hänga med. Det är ett rätt så neutralt språk som är lätt att ta in för i stort sett vem som helst. Jag gillade även bokens layout. Jag skulle klassa boken som en storpocket i höjd och bredd men med betydligt bredare marginaler än normalt. Det hela gjorde det till en lättläst men spännande bok.

Jag är riktigt glad att jag har funnit Percy Jackson and the Olympians. Jag har en helt underbar serie framför mig!

Standard

3 thoughts on “Percy Jackson and the Lightning Thief av Rick Riordan (2005)

  1. Pingback: Månadsrapport för juni 2013 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Det bästa av 2013 (än så länge) | How hollow heart and full

Kommentera

