Reading is sexy ♥

Jag har fått jobb!

Vänner (1)

I mars blev jag arbetslös, eller arbetssökande för att dämpa fallet, efter att 2007 ha gått direkt från gymnasiet till universitet. Fem år av studier och ett halvår av examensarbete över. Det är det enda jag har sysslat med sedan gymnasietiden och helt plötsligt är det över. Samtidigt som det är hur skönt som helst att aldrig mer behöva skriva en uppsats eller PM är det också hur läskigt som helst. Jag ansökte om examensbevis och kan numera kalla mig för grundskole- gymnasielärare. Sweeeeet ^^ Jag började direkt att söka jobb i hela Sverige men hade inte någon tur. Först fanns det knappt några jobb att söka och de jag sökte gick till andra. Oftast hörde jag inget alls från de jobb jag sökte. Det var egentligen i början av sommaren som jobben började komma in till arbetsförmedlingen. Det mesta var däremot terminsvikariat som inte var särskilt aktuellt för mig just nu. Några av de jobb som jag faktiskt sökte var i Kopparberg och i Ljusdal.

Jag åkte till Kopparberg för en intervju för en vecka sedan. Det var en bra intervju, tycker jag, och det var trevliga lärare som jag träffade. Skolan i sig var väl inte särskilt märkvärdig och samhället likaså. På vägen hem från Kopparberg ringer rektorn från jobbet i Ljusdal och frågar om jag fortfarande är intresserad av tjänsten. Jag sa att jag givetvis var intresserad och vi bestämde att vi skulle träffas följande onsdag klockan nio. Det var en knackig början på intervjun, och jag tyckte egentligen inte att jag gjorde särskilt bra ifrån mig, men det gick bättre allt eftersom. Då intervjun var över sa rektorn att hon skulle kontakta mig antingen före eller just efter midsommar om huruvida jag har fått jobbet eller inte. Det uttalandet i sig betyder inte särskilt mycket eftersom det är så alla säger (#avtrubbadochbitter).

Själva intervjun varade i max 30 minuter. Jag gick in till centrum för att shoppa lite innan min skjuts skulle dra hemåt. Efter en stund ringde rektorn igen och frågade om jag fortfarande befann mig i Ljusdal och hur länge jag skulle stanna kvar. Jag sa att jag skulle vara kvar i ungefär en timme till varpå hon frågade om jag hade tid att träffa deras LR-kontakt samt en annan språklärare. En kvart senare var jag tillbaka på skolan för att träffa dem och en kvart efter det var jag nere på stan igen. Det var ett kort möte som i stort sett bestod av samma saker som på det första mötet. I dag var jag tillbaka på mitt sommarjobb och vid lunch ringde rektorn och sa att de gillade mig så mycket att de ville anställa mig.

Så nu har jag ett jobb på det kommunala högstadiet i Ljusdal! Och så kan det gå.

Standard

20 thoughts on “Jag har fått jobb!

  1. Grattis! Är själv nervös över att söka jobb efter skolan, har två år kvar och lyckas inte få sommarjobb. Ush. Men det går nog. Grattis igen! Hoppas det blir kul!

    • Hela processen med att söka jobb är superläskigt, tycker jag. Som sökande är du oerhört utsatt och kan egentligen aldrig förutse eller veta något med säkerhet. Det kan kännas bra för dig på en intervju men samtidigt vet du inte hur andra upplever dig. Men, som du säger, det går alltid att lösa på ett eller annat sätt. Det är alltid bra att ha universitetsstudier i bagaget men en nackdel med lite arbetslivserfarenheter. Nu vet inte jag vad du pluggar till eller var du tänker söka jobb men ett tips är att vara positiv och glad i alla lägen. Ett annat tips är lokalkännedom. Min mammas sida av familjen kommer från Ljusdalsområdet, och jag har spenderat ganska många somrar på orten, vilket jag också lyfte fram i intervjun. Arbetsgivare brukar gilla arbetssökande med lokalanknytning eftersom det kan betyda att de kan tänkas stanna kvar mycket längre än de som inte känner orten.

  2. Pingback: Månadsrapport för juni 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

