Reading is sexy ♥

Ajöss och Tack för Fisken av Douglas Adams (1984)

Douglas Adams (4)Titel: Ajöss och Tack för Fisken
(Fjärde delen i Liftarens Guide till Galaxen)
Författare: Douglas Adams
Utgivningsår: 2011 (1984)
Bokförlag: Ponto Pocket
Sidantal: 176
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-86587-88-8
Betyg: 5 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: På den mest osannolika platsen av dem alla, träffar Arthur Dent drömflickan. Mötet är kanske inte så perfekt som Arthur drömt om, för hon är något väck på grund av allt lugnande medel hon fått. Hon tror nämligen att hon är en igelkott. Men vad gör det när man är kär? Drömflickan Fenchurch vet att världen skulle kunna förvandlas till en god och lycklig plats. Men tyvärr har hon glömt hur. Övertygade om att hemligheten finns i Guds Sista Budskap Till Skapelsen ger hon och Arthur sig av för att finna svaret. Och finner det till sin stora förvåning…

Tankar och åsikter: Jag måste erkänna att jag inte är särskilt imponerad av den fjärde boken i Liftarens Guide till GalaxenAjöss och Tack för Fisken är som boken mellan böckerna, utan direkt betydelse eller vikt för resten av historien, i en längre romanserie. Jag gillade handlingen för vad den var, pojke träffar flicka under superkonstiga och helt slumpmässiga omständigheter som vilket senare skulle visa sig kanske inte alls vara så slumpmässiga eller-hur-det-nu-var, men samtidigt är det inte riktigt vad jag är intresserad av. Jag vill läsa om konstiga planeter, trasiga rymdfarkoster och otrevliga utomjordingar. Ajöss och Tack för Fisken är mer som en fristående bok som utspelar sig på jorden mellan två karaktärer. Den är med andra ord som en slags interlude.

Jag har egentligen inte så mycket att säga om boken utöverdet som redan sagts. Det var en rätt så meningslös men bra bok. Den var underhållande och jag gillade karaktärerna och handlingen. Boken håller samma stil som de tre tidigare böckerna både i språk och upplägg. Det finns en röd tråd i berättandet, även om den stundvis är svår att hitta, och överraskningarna är många. Det jag gillar med Ajöss och Tack för Fisken, till skillnad från Livet, Universum och Allting, är att sidospåren är minimala. Det som först kan uppfattas som sidospår är egentligen en viktig del av handlingen.

Det finns två böcker till i serien och, trots att Ajöss och Tack för Fisken var bra, hoppas jag att de är bättre. Jag hoppas att de åtminstone inte utspelas lika mycket på jorden. Jag känner mig ganska färdig med den här planeten nu.

Standard

5 thoughts on “Ajöss och Tack för Fisken av Douglas Adams (1984)

  1. Pingback: Månadsrapport för juni 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

