Reading is sexy ♥

The Adventures of Tom Sawyer av Mark Twain (1876)

Mark Twain (2)Titel: The Adventures of Tom Sawyer
Författare: Mark Twain
Utgivningsår: 1980 (1876)
Bokförlag: Signet Classic
Sidantal: 224
Språk: Engelska
ISBN: 0-451-52355-5
Betyg: 4 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Here is a light-hearted excursion into boyhood, a nostalgic return to the simple, rural Missouri world of Tom Sawyer and his friends Huck Finn, Becky and Aunt Polly. It is a dreamlike world of summertime and hooky, pranks and punishments, villains and desparate adventure, seen through the eyes of a boy who might have been the young Mark Twain himself. There is sheer delight in Tom Sawyer – even at the darkest moments affection and wit permeate its pages. For adults it recreates the vanished dreams of youth. For younger readers it unveils the boundaries of tantalizing horizons still to come. And for everyone, it reveals the mind and heart of one of America’s greatly loved writers.

Tankar och åsikter: The Adventures of Tom Sawyer är en sådan bok som jag uppskattar men egentligen inte gillar. Jag uppskattar Mark Twains grepp om det amerikanska språket och framförallt det sätt han leker med dialekter och talspråk. Det är ett minst sagt unikt språk som karaktärerna använder sig av och det är en identitetsmarkör som avslöjar vem de är och vart de kommer ifrån. Jag uppskattar också de teman som Twain använder sig av för att förmedla en historia. Det kanske mest markanta temat är övergången från barndom till vuxenliv. I bokens inledning är Tom Sawyer ett barn på alla sätt och vis. Han är bråkigt, busar ofta och vill göra den totala motsatsen till vad de vuxna vill att han ska göra. Under bokens gång hamnar han i flera allvarliga situationer, som stundvis till och med är livsfarliga, på grund av hans vilda beteende. Det är i dessa situationer som Tom måste lära sig att sätta andra framför sig själv och med det mogna som karaktär.

Ett exempel på det är rättegången om mordet på doktor Robinson då Tom måste stå upp för vad som är rätt, och med det riskera sin egen säkerhet, annars dömer han en oskyldig människa till hängning. Det svåra med övergången från barndom till vuxenliv är insikten om hur skenheligt vuxenlivet är. Det finns fasta moraliska och etiska riktlinjer att leva efter, som gärna präntas in i barndomen, men det är sällan så som de vuxna faktiskt agerar. Det är ofta bara tomma ord utan betydelse. De vuxna i The Adventures of Tom Sawyer blir därför ganska löjliga i sitt agerande både som individer och samhälle. Jag tänker direkt på The Catcher in the Rye och den falskhet som Holden upplever i sitt möte med vuxenvärlden. Både i språk och teman är The Adventures of Tom Sawyer ett fönster in i USA på 1800-talet och en intressant bild av samhället om sådant.

Det var däremot en långsam läsning för mig. Jag gillade däremot aldrig handlingen och kunde inte sympatisera med karaktärerna. Det var ett för långt avstånd från min värld till karaktärernas och stundvis kände jag mig för gammal för boken. Jag hade samma problem då jag läste The Catcher in the Rye. Skillnaden mellan de två är att jag verkligen ogillade huvudkaraktären Holden  men egentligen inte hade några problem med Tom. Han är i grunden en snäll pojke som helt enkelt har fått en svår start i livet med allt för dåliga förutsättningar. Han växer däremot under handlingens gång och som läsare förstår vi att han kommer att bli en bra stabil människa.

Någon gång i framtiden måste jag läsa om den här boken för att se om min bild av den har förändrats. Jag måste däremot skapa ett avstånd mellan mig och boken för att kunna göra det. Och då jag väl ska läsa uppföljaren The Adventures of Huckleberry Finn ska jag nog göra det på svenska för att se hur den är i översatt form.

Standard

One thought on “The Adventures of Tom Sawyer av Mark Twain (1876)

  1. Pingback: Månadsrapport för juni 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

