Reading is sexy ♥

Att läsa om böcker

Gif (7)

Det har varit en hektisk vecka och jag har inte haft så mycket tid över till annat. Men nu är det fredag och då kan jag äntligen andas ut. Fredag betyder också bokbloggsjerka och denna helg undrar Annika om vi läser om böcker? Jag läser om böcker som jag gillar bara i enstaka fall. Till exempel har jag läst Margit Sandemos serie Sagan om Isfolket flera gånger. Jag tror det har blivit fyra-fem gånger vid det här laget. Sedan har jag även läst om individuella böcker i serien flera gånger utöver det. Det sker när andan faller på. Jag läste serien första gången i sjunde klass och fastande direkt för karaktärerna och handlingen. Då serien var slut efter 47 böcker kunde jag inte riktigt släppa taget och började om från bok ett igen. Jag har även läst J.K. Rowlings Harry Potter flera gånger. Det har däremot varit mer slumpmässigt och då inte alla böcker. Jag har bara läst den andra och sjunde boken en gång vardera. Första och tredje boken har jag läst hur många gånger som helst eftersom de är mina favoriter. Sir Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes-noveller har jag också läst om fler gånger. Eftersom det är noveller är det ett praktiskt format att läsa flera gånger.

Jag har även läst om böcker för universitetskurser och då egentligen ofrivilligt. Jag har till exempel läst Joseph Conrads Heart of Darkness tre gånger för tre olika kurser. Den första gången gillade jag den inte alls. Den andra gången hade jag lärt mig att uppskatta den som en viktig del i det litterära kanon och den tredje gången upptäckte jag att jag gillade den. Men det tog tid.

Standard

30 thoughts on “Att läsa om böcker

  1. Sagan om isfolket verkar vara en populär bokserie, jag har själv inte läst den men blir sugen nu när flera av bokbloggarna tycker att den är värd flera omläsningar 🙂 Harry Potter hade jag också velat läsa om, att kunna få uppleva hela den magiska världen igen hade varit underbart!

    • Det är riktigt många böcker. Jag fattar egentligen inte hur Sandemo lyckades skriva 47 böcker om samma släkte. Det är väl i och för sig tacksamt att böckerna följer ett helt släkte ända från 1500-talet fram till slutet av 1900-talet med olika familjegrenar i Sverige, Norge och Danmark. Då har hon ju mycket att skriva om menar jag. Det som är spännande är att i princip alla böcker är riktigt bra. Utav de 47 böckerna tror jag att det bara är fem som jag inte riktigt gillar.

  2. Har aldrig läst Sagan om Isfoölet. Funderade på det ett tag men det blev aldrig av. Sherlock Holmes noveller däremot skulle jag vilja läsa!

    • Jag avgudar Isfolket 🙂 Jag skulle kunna läsa de böckerna hur många gånger som helst, tror jag!

      Sherlock Holmes-novellerna är grymma! Om du inte läst någon novell än så tycker jag att du ska göra det. The Adventures of Sherlock Holmes är ett bra ställe att börja.

  3. Sagan om isfolket har jag sett flera som läst och gillat, själv hade jag aldrig hört talas om dem innan jag började läsa bokbloggar. men kanske värt en chans då 😉

  4. Sagan om Isfolket lever verkligen kvar, trots att den en gång betraktades som så mycket skräp att biblioteken vägrade ha böckerna i sina hyllor. Även jag är en fan av Margit Sandemo.

  5. Jag hade en liknande upplevelse med Wuthering Heights som du nämner med Heart of Darkness. Jag läste den på egen hand under andra året i gymnasiet och gillade den inte alls. I trean skulle vi läsa den med klassen och jag blev helt förälskad.

    Harry Potter har jag läst flera gånger, jag också. Sista boken är däremot en av mina favoriter, så den har jag läst 3-4 gånger. Men de äldsta måste jag ha lästa tio gånger vardera 🙂

  6. Ed McBains serie om 87.de har jag läst några av böckerna många gånger. numer har jag så mycket olästa böcker som väntar på mig, så jag tycker inte jag har tid att läsa om. Men när jag blir pensionär, då ska jag läsa om alla mina favoriter!

  7. Pingback: Månadsrapport för maj 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

