Reading is sexy ♥

Tvillingdetektiverna av Sivar Ahlrud

Sivar Ahlrud (1)

Jag läste nyligen tre böcker om tvillingdetektiverna av Sivar Ahlrud men har egentligen inte så mycket att säga om alla tre för att skriva individuella recensioner. Därför har jag istället valt att skriva en enda recension om alla tre. Det blir alltså en lite annorlunda recension som saknar det vanliga formatet med information och baksidestext först. Att jag dessutom inte kunde hitta bilder på omslagen var egentligen bara ytterligare en anledning till den här recension. Så, låt oss börja.

HANDLING. Den första boken heter Lördagsmysteriet och utgavs 1957. Handlingen utspelas i den fiktiva staden Vindsele någonstans i Norrland. Huvudkaraktären Hubert Norlén, som kallas för Hubbe, ska besöka sin mosters familj under nyårshelgen och stöter givetvis på ett stort mysterium så fort han anländer till staden. Varje lördagskväll under någon veckors tid har delar av Vindsele stad mörklagts av en okänd gärningsman och utan någon uppenbar anledning. Första lördagen var det centrum som mörklades, andra lördagen var det södra delen och tredje lördagen västra. Vilken stadsdel ska mörkläggas härnäst? Norr eller öster? Hubbe är inte ensam om att lösa mysteriet, till sin hjälp har han sina kusiner tvillingdetektiverna Klas och Göran, om vem det är som ligger bakom händelserna och varför. Den andra boken jag läste heter Skyskrapemysteriet och utgavs 1961. Handlingen utspelas i Stockholm under påskhelgen då tvillingarna Klas och Göran hälsar på hos Hubbe i Stockholm. Samtidigt som de besöker Stockholm ska tvillingarna medverka i ett radioprogram apropå deras karriär som amatördetektiver. Under sändningen anordnas en tävling som går ut på att en frivillig ska försvinna under en veckas tid och tvillingarnas jobb är således att finna personen så snabbt som möjligt. Om de finner den frivillige inom en viss tidsram vinner de en större summa pengar. Om den frivillige lyckas hålla sig undan en hel vecka vinner hen summan. Samtidigt som allt detta sker så letar polisen efter en eller flera brottslingar och en portfölj med pengar. Den tredje boken jag läste heter Maffiamysteriet och utgavs 1973. Än en gång utspelas handlingen i Stockholm. Tvillingarna med familj har varit i Spanien och ska innan hemresan till Vindsele besöka Hubbe och hans mamma i Stockholm. De blir förföljda av en gul Mercedes från flygplatsen och ser vid flera tillfällen en kort, tjock herre som verkar vara besatta av tvillingarna. Det visar sig att en av tvillingarna fick med sig fel hatt från flygplanet. Varför är det så viktigt att den korte, tjocke herren får just sin hatt tillbaka? Vad vill herren egentligen? Och vad har maffian med det här att göra?

KARAKTÄRER. Jag gillar verkligen alla huvudkaraktärer. De riktigt utstrålar 1960-tal i allt från utseende till språk och uppförande. Skillnaden mellan dåtida och moderna ungdomsbokskaraktärer är tydliga. Hubbe är den som sticker ut från mängden. I vilket sammanhang han än befinner sig är han alltid ensam om att vara vältalig och propert klädd. Men han har sin charm han med och kan absolut behövas som en kontrast mot tvillingarna. De är lite som Weasley-tvillingarna; de är rödhåriga, klär sig ofta i högst tvivelaktiga kläder och har alltid något i görningen. ALDRIG är det en lugn stund med dem. Det är alltid lätt att lista ut vem som är god och vem som är skurk. Det är faktiskt nästan som i Tintin eller en James Bond-film då skurkarna alltid ser misstänksamma ut och bär opassande kostymer. Gärna med mystiska solglasögon eller cigarett av något slag. Det gör däremot ingenting att jag vet vem som är skurken. Liksom i en Agatha Christie-roman är det utvecklingen och konfrontationen som är det viktiga.

BERÄTTARSTIL OCH SPRÅK. Även berättarstilen är rättfram utan så mycket krångel. Oftast berättas böckerna i tredje person, ibland glider det över till en specifik karaktär, utav någon som inte är särskilt allvetande. Där vi inte är, där kan vi heller inte veta vad det är som händer. Vi har heller inte någon egentlig koll på karaktärernas känslor då boken inte berättas i jag-form. Det är bara det uppenbara vi ser och förstår. Allt annat måste vi få berättat för oss. Det är framförallt tydligt då tvillingarna och Hubbe skiljs åt och då inte vet vad som hänt den andra. I Lördagsmysteriet skiljs tvillingarna åt för att täcka så mycket av stadens ytan som möjligt. Under tiden försvinner en av tvillingarna och under flera kapitel vet vi inte vad som hänt honom. Det får vi först veta då ett kapitel berättas hur hans synvinkel och då han senare berättar om händelsen för polisen. En liknande situation uppstår i Maffiamysteriet. Jag gillar berättarstilen. Den är enkel och rakt på sak. Eftersom vi inte vet så mycket om vad som händer där vi inte är inger handlingen även en viss mystik som är härlig. Böckerna är som en svensk ungdomsversion av Agatha Christies romaner.

SAMMANFATTNING. Jag låste Tvillingdetektiverna främst under mellanstadiet och har egentligen inte haft så mycket kontakt med bokserien sedan dess. Jag är så innerligt glad att dessa tre böcker inte blev en besvikelse. Jag ska inte påstå att jag var rädd för att det skulle hända men det är ju alltid en risk med barndomsminnen. Jag kommer ihåg då jag skulle titta på TV-serien Vi Fem för något år sedan, av samma anledning, och god vilken besvikelse! Det var en sådan urkass och överdriven serie, jag klarade inte ens av att titta färdigt, men något som jag älskade om barn. Hursomhelst. Nu är jag grymt sugen på att läsa fler Tvillingdetektiverna.

BETYG. Jag har svårt att betygsätta böckerna men skulle nog kunna tänka mig att ge alla tre 5/7.

Standard

Kommentera

