Reading is sexy ♥

Månadsrapport för april 2013

Månadssummering (2)

28. Lindqvist, Sven – Terra Nullius
29. Adams, Douglas – Liftarens Guide till Galaxen
30. Joyce, Rachel – The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry
31. Ackroyd, Peter – London Under
32. Erpenbeck, Jenny – Visitation
33. Lewis, C.S. – Out of the Silent Planet
34. Adams, Douglas – Restaurangen vid Slutet av Universum
35. Ahlrud, Sivar – Lördagsmysteriet (recension kommer i maj)
36. Ahlrud, Sivar – Skyskrapemysteriet (recension kommer i maj)

Jag läste nio böcker i april men bara en av dessa, Terra Nullius, var en hyllvärmare. Resten har jag köpt under året och de flesta köpte jag i Stockholm och London. Det har varit en bra månad bortsett från den något sega inledningen då jag inte alls läste särskilt mycket eller engagerat. Jag var inte alls inspirerad av månadstemat facklitteratur och hade dessutom valt en alldeles för tjock bok. Så småningom dumpade jag månadstemat helt och läste istället det jag ville. Det blev mycket sci-fi, reseskildringar och mysterier som ett resultat. Alla böcker har hållit hög kvalitet och varit underhållande.

Lästa böcker på engelska: 4
Lästa böcker på svenska: 5
Lästa kvinnliga författare: 2
Lästa manliga författare: 5
Lästa nordiska författare: 2
Lästa brittiska författare: 4
Lästa amerikanska författare: 0
Författare från övriga länder: 1

Månadens bästa: Månadens bästa står mellan Peter Ackroyds London Under och Douglas Adams Liftarens Guide till Galaxen. De var helt klart de två bästa böckerna jag läste i april. London Under var en intressant beskrivning av Londons historia under marknivå och dessutom väldigt engagerande och välskriven. Liftarens Guide till Galaxen var välskriven, rolig och intressant rätt igenom.
Månadens sämsta: Jag måste hoppa över månadens sämsta i april. Alla böcker var långt över förväntan.

Månadssummering (1)Böcker (19)Böcker (20)Böcker (21)Böcker (22)Böcker (23)

22 böcker är alldeles för mycket böcker. Det är alldeles för mycket böcker speciellt för en med köpstopp. Det enda jag kan skylla på är att jag har rest mycket och med det passat på att köpa böcker. Tio stycken har jag köpt i Stockholm, fast vid två separata tillfällen, och åtta i London. Här kan ni läsa mer om vad jag köpte i Stockholm och här kan ni läsa om vad jag köpte i London. Vad som inte finns med ovan är de fyra böckerna jag köpte på Bokbörsen för att fira Världsbokdagen. Jag köpte Lördagsmysteriet, Skyskrapemysteriet och Maffiamysteriet av Sivar Ahlrud samt Café Utposten av Per Anders Fogelström. Jag har redan läst Lördagsmysteriet och Skyskrapemysteriet trots att paketet kom bara för någon dag sedan. Recension på alla tre kommer då jag läst Maffiamysteriet. Nu måste jag återigen ta tag i köpstoppen och verkligen inte köpa några fler böcker förrän antalet hyllvärmare sjunkit.

Månadssummering (3)Jag har inte hängt så otroligt mycket på bloggen i april eftersom det har hänt mycket annat i mitt liv. Men lite har det hänt. I början av månaden blev jag tilldelad Liebster Blog Award av C.R.M. Nilson som jag skickade vidare till fem andra bloggare. Jag skrev om böcker jag köpt i Stockholm och bekantade mig med Douglas Adams. Jag skrev även om min Londonresa och vad jag köpte där. Jag sa fuck you till månadstemat. Jag skrev om min andra månad med köpstopp samtidigt som jag gjorde mig av med gamla (o)lästa böcker. Och det är det, inte jättespännande kanske.

Månadssummering (6)

KILL HYLLVÄRMARE. Det har stått stilla med projekt kill hyllvärmare i april. Jag har som sagt bara läst en hyllvärmare under hela månaden. I maj tänker jag läsa betydligt fler hyllvärmare och de enda nya böckerna jag tänker läsa är Doktor Glas och Maffiamysteriet. Resten ska vara hyllvärmare!

50 BÖCKER UNDER 2013. Hittills har jag läst 33 böcker, 1 fristående novell och 3 pjäser. Det betyder att jag har läst dubbelt så många böcker som jag egentligen hade behövt för att hålla schemat. I början av året räknade jag ut att jag skulle behöva läsa runt 4 böcker per månad för att läsa 50 böcker under 2013 men jag har faktiskt läst 8 böcker per månad. Ganska imponerande måste jag säga. Jag hoppas att det håller i sig.

MÅNADSTEMA. Jag ratade som bekant månadstema som utmaning och läser nu istället vad jag vill. Det är betydligt skönare än innan då jag nästan kände mig kvävd i valet av bok. Det kommer istället att bli slumpmässig läsning. Jag ska skriva mer om det senare.

KAOSUTMANINGEN. Jag är inte klar med kaosutmaningen som några verkar vara. Det kan i och för sig bero på att jag inte fyllt i allt eller planerat särskilt bra. Hittills har jag, tror jag, uppfyllt 13 av 20 punkter.

SOOKIE STACKHOUSE-BOXEN. Det var länge sedan jag läste en Sookie Stackhouse-bok och för att hålla mig till scham måste jag snart göra det. Helst två.

BOKTOLVAN. Det var också länge sedan jag läste en bok i boktolvan. Det ser inte bra ut just nu!

Månadssummering (7)Jag läser tre böcker just nu. Doktor Glas, Dark Star Safari och Dr Jekyll and Mr Hyde with The Merry Men & Other Tales and Fables. Eftersom jag bara läst någon sida av Doktor Glas funderar jag på att lägga den åt sidan för ett annat tillfälle och istället fokusera på de andra två. Det känns som att jag bara står och stampar just nu. Det är två grymt bra böcker men det händer inte särskilt mycket. Jag kommer liksom ingenstans. Därför ska jag fokusera på att läsa ut de två först!

Standard

2 thoughts on “Månadsrapport för april 2013

  1. Jag måste tvinga mig själv att tänka på att ta hyllvärmare, annars blir det lätt att jag tar något jag har köpt från bokrean eller så. Jag ska nog också försöka satsa på hyllvärmare denna månad 🙂

Kommentera

