Reading is sexy ♥

Restaurangen vid Slutet av Universum av Douglas Adams (1980)

Douglas Adams (2)Titel: Restaurangen vid Slutet av Universum
(Andra boken i Liftarens Guide till Galaxen)
Författare: Douglas Adams
Utgivningsår: 2010 (1980)
Bokförlag: Ponto Pocket
Sidantal: 212
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-86587-22-2
Betyg: 6 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: När alla frågor om rymd, tid, materia och meningen med livet är besvarade, återstår endast en fråga: Var ska vi äta middag? Restaurangen vid slutet av universum erbjuder den ultimata gastronomiska upplevelsen och, för en gångs skull, finns det ingen morgondag att oroa sig för. Arthur Dents resa genom rymden fortsätter då han reser till tidens ände i sökandet efter en anständig måltid och samtidigt råkar förändra framtiden för hela mänskligheten…

Tankar och åsikter: Restaurangen vid Slutet av Universum tar vid där Liftarens Guide till Galaxen slutade och trots att det bara var någon vecka sedan jag läste den första boken förstår jag att de bör läsas efter varandra för att undvika förvirring. För mig var i alla fall inledningen förvirrande och jag hade egentligen ingen riktig koll på vad det var som hände. Då jag återigen vant mig vid Adams berättarstil och handlingen som sådan var boken fartfylld, rolig och intressant. Restaurangen vid Slutet av Universum är en bok som jag skulle vilja beskriva som knasig. Något som jag gillar är att boken som sagt tar vid där den förra slutade. Förutsatt att bok tre fortsätter i samma mönster blir serien i sin helhet mer enhetlig och får ett starkare sammanhang än fem fristående böcker med helt skilda händelseförlopp.

Till skillnad från Liftarens Guide till Galaxen fokuserar Restaurangen vid Slutet av Universum på fler karaktärer än jordbon Arthur Dent. Jag vill inte påstå att karaktärerna genomgår någon som helst slags utveckling men deras personlighet blir allt mer tydlig och läsaren blir således mer bekant med dem. Zaphod, Ford och Marvin har till exempel betydligt större roller och egna sidohandlingar. Men jag gillar fortfarande inte Zaphod eller Ford. Jag antar att jag kommer att gilla dem så småningom och att de bara behöver mer tid. Jag gillar Marvin. Han (eh, robotar kanske heter den eller det?) är otroligt deprimerande men störtskön. Sidohandlingarna var stundvis ganska förvirrande, speciellt den med Zaphod och Liftarens Guide till Galaxens högkvarter, men det löste sig alltid. Delen som fokuserade på restaurangen och den sista måltiden var riktigt dramatisk och bra. Jag tänkte på filmen Independence Day med Will Smith och Bill Pullman då Washington-borna ska hälsa rymdvarelserna välkomna till jorden men istället bränns ihjäl. Inte för att jag vet varför jag tänkte på den filmen men det är vad jag gjorde i alla fall.

Jag har faktiskt inte så mycket att säga om Restaurangen vid Slutet av Universum eftersom det är lite av en mellanbok. Trots att den är välskriven, rolig, och intressant hat jag inte så mycket att säga. Den var bra, lika bra som första boken, läs den!

(Jävla Nike).
Standard

One thought on “Restaurangen vid Slutet av Universum av Douglas Adams (1980)

  1. Pingback: Månadsrapport för april 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

