Reading is sexy ♥

Out of the Silent Planet av C.S. Lewis (1938)

Varning! Den här recensionen ville inte bli skriven och därför är den ganska osammanhängande. Den innehåller dessutom spoilers!

C.S. Lewis (1)Titel: Out of the Silent Planet
(Första boken i Space-trilogin)
Författare: C.S. Lewis
Utgivningsår: 1970 (1938)
Bokförlag: Pan Books
Sidantal: 187
Språk: Engelska
ISBN: N/A
Betyg: 5 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Man. Arrogant yet fearful, stands in the presence of the god-like creatures who populate the universe – is judged and found wanting. Two men sought to plunder a planet – a third was offered as hostage to the unknown…More than a brilliantly imaginative picture of life on another world – OUT OF THE SILENT PLANET mirrors the inhumanities of man and contrasts a civilization of harmony and peace with the discord on Earth today.

Tankar och åsikter: Trots att C.S. Lewis har skrivit en oändlig mängd böcker, mer än vad jag orkar räkna faktiskt, har jag hittills bara läst Narniaböckerna. Böckerna var däremot en stor del av min barndom och jag vet inte hur många gånger jag har läst om dem. Sedan en tid tillbaka har jag däremot funderat på att läsa något annat Lewis skrivit för att få en bredare bild av honom som författare. Som en slump råkade jag hitta Space-trilogin på Hötorget sist jag var i Stockholm. Böckerna kostade 10 kronor styck och, trots att de var slitna, hade de snygga omslag som dessutom matchade varandra. De är tryckta olika år men alla av Pan Books. Så jag passade helt enkelt på att köpta böckerna då jag hade tillfälle. Det tog ett tag innan jag kom in i handlingen men då jag väl gjort det var det både underhållande och spännande läsning.

Jag är nog ovan Lewis som science fiction-författare, i min värld skriver han bara fantasy för unga, men trots det gillar jag hans bidrag till genren. Jag uppskattar hur bekväm och påläst Lewis verkar vara. Det är tydligt att han har läst mycket science fiction själv och har ett genuint intresse för science fiction. Det är kanske mest tydligt i det språk han använder och de element av tidigare författare han använder sig av. Att döma av Out of the Silent Planet är H.G. Wells något av en författarhjälte för Lewis, tror jag. Det må vara en naiv beundran men spåren av Wells, och andra tidigare science fiction-författare, är tydliga. Jorden är normen och allt annat som inte tillhör jorden, och specifikt västvärlden, är med det annorlunda och farligt. I bokens första hälft är huvudkaraktären Ransom rädd för det mesta som är främmande. Det går så långt att han tror att fasansfulla reptilliknande aliens ska komma och äta upp honom. Då han väl kommer i kontakt med dessa fasansfulla aliens upptäcker han att de är harmoniska och civiliserade varelser. Det var egentligen Ransoms egna förutfattade meningar som hämmade honom. Detta ställs i kontrast med Ransoms kollegor Weston och Devine som är allt annat än goda och bortom upprättelse. Liksom i Narniaböckerna är kristendomen en väsentlig faktor i handlingen. Ransoms syn på omvärlden kan spåras tillbaka till den kristna religionen och flera av utomjordingarna är egentligen referenser till bibliska väsen. Men, liksom i Narniaböckerna, är det en grymt underhållande del av Lewis författarskap.

Det enda jag reagerade på var slutet. Från att berättas i tredje person av en nästan allvetande berättare gick det över till första person och jag-form med en utomstående berättare som intervjuat Ransom efter att han kommit tillbaka till jorden. Jag fattar inte alls varför det var nödvändigt. Kanske är det något som uppenbaras i senare böcker? Just nu kändes det bara konstigt. Jag gillade däremot Out of the Silent Planet. Det är inte så ofta som jag läser science fiction och det var roligt att läsa C.S. Lewis igen.

Standard

3 thoughts on “Out of the Silent Planet av C.S. Lewis (1938)

  1. Pingback: Månadsrapport för april 2013 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2013 | Del ett | How hollow heart and full

  3. Pingback: Jenny läser | 3 minirecs | Del 6 | How hollow heart and full

Kommentera

