Reading is sexy ♥

Hur viktigt är förord?

Jag satt på ett tåg hela dagen i går och missade Annikas bokbloggsjerka. Jag får ta den i dag istället, vilket också fungerar. Apropå förra helgens jerka undrar Annika hur viktiga böckernas förord egentligen är. Läser du dem eller skippar du dem helt och hållet?

Jag läser alltid all text som relaterar antingen till författaren eller till handlingen som sådan eftersom jag tycker att det är en viktig del av boken i sin helhet. Däremot läser jag alltid dessa delar efter att jag läst huvuddelen av boken. Det var ett tips jag fick av en professor för några år sedan och det har gjort stor skillnad på min läsning till det positiva.

Jag gör det främst för att undvika att få viktiga händelser berättad för mig på förhand. Dels är det ganska meningslöst att läsa om någon annans upplevelse av något innan jag läst texten det handlar om, dels vill jag undvika att läsa om avgörande händelser eller andra avslöjanden innan jag bildat en egen uppfattning och på så sätt förstör läsupplevelsen. Då blir det bara meningslös text som inte lämnar något avtryck hos mig som läsare. Istället är det bättre att först läsa huvuddelen av boken, alltså själva berättelsen, och sedan läsa förordet. De bästa förorden är skrivna av andra människor och inte författaren själv. Jag gillar att läsa om andras förhållande till en författare eller upplevelse av en text eftersom det är just deras version och ingen annans. Dessa förord har oftast en mer analytisk och utforskande sida som författaren subjektivt inte kan skriva. Litteraturvetaren i mig uppskattar det i alla fall.

Jag skulle däremot vilja påstå att det är skillnad på förord och förord. Jag gillar de flesta förord men givetvis finns det fruktansvärt tråkiga och dåliga förord. Liksom med böcker så har jag favoritförordsförfattare (nytt ord?) och förordsförfattare jag gillar betydligt mindre. Peter Ackroyd skriver grymt bra förord till författare som Charles Dickens medan förorden förlaget Wordsworth använder inte är särskilt bra.

Eh, hoppas att det inte var för rörigt. Jag lever med en slags känsla av post-resande i dag.

Standard

10 thoughts on “Hur viktigt är förord?

  1. Vissa förord till klassiker kan ju skriva en lite på näsan, men oftast tycker jag de är intressanta. Jag har ett ex av Dracula med ett jättefint och intressant förord, som jag läste med förtjusning.

  2. Intressant att läsa dina tankar om förord och när de ska läsas. Överväger att ta till mig tipset och börja läsa förorden sist, just för att inte riskera spoilers. Samtidigt tycker jag dock att det ger mig någonting att ha lite bakgrund till boken och någon annans tankar att bolla med under läsningen… Får prova mig fram lite.

    Håller helt med om att förord ska vara skrivna av någon annan än författaren själv. Antar att det är en liten skada från litteraturvetenskapen… 🙂

    • Det beror absolut på vem som har skrivit förordet. Om det är författaren själv kan man läsa förordet innan men om det är någon annan är det bäst att läsa det efter eftersom den människan alltid brukar gotta ner sig i detaljer och teman.

      Haha, det är garanterat en skada från littvet. som jag kan känna igen själv ;D

Kommentera

