Reading is sexy ♥

Musing Monday | Böcker jag nyligen köpt

Jag var i Stockholm med två kompisar över helgen och har därför inte uppdaterat på några dagar. Det var nästan två år sedan vi träffades, vi pluggade tillsammans i Örebro 2007-2011, så det var jätteroligt att ses igen. Vi shoppade och gick på bio så det var en lugn helg. Det var vårväder i Stockholm med sol och blå himmel så jag har absolut inget att klaga på. Men nu är jag tillbaka och det är dags för veckans Musing Monday som denna gång handlar om de böcker jag köpte i Stockholm.

1. Describe one of your reading habits.
2. Tell us what book(s) you recently bought for yourself or someone else, and why you chose that/those book(s).
3. Tell us what you’re reading right now — what you think of it, so far; why you chose it; what you are (or, aren’t) enjoying it.
4. Do you have a bookish rant? Something about books or reading (or the industry) that gets your ire up? Share it with us!
5. Instead of the above questions, maybe you just want to ramble on about something else pertaining to books — let’s hear it, then!

Jag har fortfarande köpstopp men med några få undantag. Ett av dessa undantag är att jag får köpa böcker med måttlighet på vecko- eller weekend-resor. Eftersom jag nästan aldrig är i Stockholm, förutom då jag byter tåg på centralen, så räknar jag in denna helg i undantaget. Det är faktiskt nästan olagligt att åka till Stockholm och inte besöka SF-bokhandeln. Så det så. Jag köpte sju böcker (tre på SF-bokhandeln, en på pocketshop och tre på Hötorget).

Böcker (19)

1 | Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams | Är du nöjd nu Nike? Jag har köpt första boken i Douglas Adams serie Liftarens Guide i Galaxen och till och med gillar den. Är du nöjd nu? Det kommer en recension inom kort. Jag ska bara komma på något bra att skriva förutom ”whaaaaaa?”. Det är lättare sagt än gjort, ska jag säga dig.
2 | The New York Trilogy av Paul Auster | För ett tag sedan var Siri Hustvedt och Paul Auster med i Skavlan. Båda är som bekant författare men jag hade bara läst Hustvedt innan. Jag kände att det var dags att ändra på det och kollade därför upp Auster på Goodreads och kom fram till att det var The New York Trilogy som jag skulle börja med. Den verkar spännande och är dessutom mycket tunnare än vad jag förväntade mig, så det är ett plus.
3 | Fahrenheit 451 av Ray Bradbury | Fahrenheit 451 är en kultklassiker som jag inte riktigt fattar varför jag inte läst innan. Trots att jag länge tyckt att den gett intrycket av att vara bra och intressant har jag aldrig sökt ut den. Jag har bara vetat att den funnits på samma planet som jag och det har varit det. Men nu har jag äntligen köpt den och tänkte även läsa den mycket snart.
4 | The Man in the High Castle av Philip K. Dick | Jag kom nyss på att jag skulle googla författaren för att se var han föddes och fick med det en gratis världsskiftning. The Man in the High Castle var mitt första möte med författaren och jag hade i princip ingen koll på honom alls. Det visade sig att Philip K. Dick bland annat ligger bakom filmer som Blade Runner med boken Do Androids Dream of Electric Sheep?, Total Recall med novellen ”We Can Remember It for You Wholesale”, Minority Report med novellen ”The Minority Report” och A Scanner Darkly med en bok med samma namn. The Man in the High Castle verkar hursomhelst som en spännande alternativhistorisk bok om hur världen skulle ha sett ut om de allierade inte hade vunnit WWII.

Böcker (20)

1 | Voyage to Venus av C.S. Lewis | Jag råkade blanda ihop första och andra boken i trilogin, ni får ha överseende med det. Voyage to Venus är den andra boken i Ransom-trilogin, som jag köpte för 30 kronor på Hötorget innan jag hoppade på tåget norrut. Det slog mig att jag bara läst serien om Narnia av Lewis innan och ingenting annat. Jag vet att han skrivit hur många böcker som helst utöver den serien och tyckte att det kunde vara värt att kolla in något annat också.
2 | Out of the Silent Planet av C.S. Lewis | Det är den första boken i trilogin och trots att jag köpte matchande böcker kunde jag varken hitta det rätta omslaget till Out of the Silent Planet eller That Hideous Strenght. Skumt.
3 | That Hideous Strength av C.S. Lewis | Ytterst intressant titel och av någon anledning svår att hitta på Goodreads…

Standard

4 thoughts on “Musing Monday | Böcker jag nyligen köpt

  1. Pingback: Köpstopp: min andra månad med projekt kill hyllvärmare | How hollow heart and full

  2. Pingback: Månadsrapport för april 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

