Reading is sexy ♥

Månadsrapport för mars 2013

Läst i januari 2013: 12 böcker
16. Vonnegut, Kurt – Slakthus 5
17. Albom, Mitch – For one more day
18. Joyce, James – Dubliners
19. Albom, Mitch – The Five People You Meet in Heaven
20. Snicket, Lemony – The Reptile Room
21. Bukowski, Charles – Factotum
22. Lindström, Fredrik & Pihl, Hasse – Vem är Björn och vem är Benny
23. Shakeapeare, William – Richard III
24. Hornby, Nick – More Baths, Less Talking
25. Larsen, Reif – The Selected Works of T.S. Spivet
26. Snicket, Lemony – The Wide Window
27. Snicket, Lemony – The Miserable Mill

Gud vad mycket böcker jag läste i mars. Jag har nog aldrig läst så många böcker på en månad, tror jag. De flesta av böckerna var förvisso ganska tunna och snabba att läsa men det är ändå mycket böcker. Jag hade en riktigt bra läsmånad och läste flera superbra böcker. Bland annat så läste jag tre böcker ur A Series of Unfortunate Events, en ny Nick Hornby-bok och flera klassiker som var riktigt bra.

Antal nyköpta: Fem böcker är köpta under 2013. The Reptile Room, Vem är Björn och Vem är Benny?, More Baths Less Talking, The Wide Window och The Miserable Mill är alla införskaffade under 2013.
Antal från bokhyllan: Alla andra böcker hittade jag faktiskt i bokhyllan. Slakthus 5 köpte jag på en bokrea i Örebro för några år sedan. For One More Day och The Five People You Meet in Heaven är köpta på AdLibris för några år sedan. Dubliners är köpt på universitetsbokhandeln i Örebro runt 2009, tror jag. Factotum kommer jag inte ihåg var jag köpte men det var antingen i Örebro eller på Centralen i Stockholm. Rickard III är köpt på en bokhandel i Örebro och The Selected Works of T.S. Spivet hittade jag på Akademihandeln i Örebro. Det är alltså populärt med Örebro denna månad.

Lästa böcker på engelska: 8
Lästa böcker på svenska: 4

Lästa kvinnliga författare: 0
Lästa manliga författare: 10

Lästa nordiska författare: 2
Lästa brittiska författare: 3 (ikl. Irland)
Lästa amerikanska författare: 5
Författare från övriga länder: 0

Månadens bästa: Månadens bästa är helt klart de tre böckerna om de olycksaliga syskonen Baudelaire. The Reptile Room, The Wide Window och The Miserable Mill var alla grymt bra,
Månadens sämsta: Jag tror att månadens sämsta är Vem är Björn och Vem är Benny? Den var liksom inte vad jag hade förväntat mig och trots att den var underhållande så var den liksom inte tillräckligt underhållande eller konkret.

Månadstema: 12
Sookie Stackhouse-boxen: 0
Boktolvan: 1
Hyllvärmare: 7

Läser just nu: Jag läser Sven Linqvists Terra Nullius: En Resa Genom Ingens Land. Boken handlar om hur Lindqvist reser genom Australien och beskriver dess historia med varje ny plats han kommer till. Jag har bara läst några sidor men den är riktigt bra hittills. Den är ärlig och utelämnande och jag hoppas att den fortsätter vara lika bra ändå till slutet.
Planer inför april: I april ska jag läsa facklitteratur men jag har inga riktigt planer för vad jag ska läsa. Jag lade precis upp en lista med böcker jag skulle kunna läsa under månaden men vi får se vad det blir.

Standard

2 thoughts on “Månadsrapport för mars 2013

  1. Vad tyckte du om Dubliners? Jag skrev just en egen rad om att jag inte fixade Ulysses, men kanske en annan Joyce-titel funkar bättre. Och obs, ska det inte vara 10 män o 0 kvinnor?
    /Sannas

    • Dubliners är min favoritsamling av noveller. Jag tycker att det är oerhört välskrivna noveller med intressanta karaktärer. Novellerna är enkla, och erbjuder egentligen bara en glimt av karaktärernas liv, men de är realistiska. Jag gillar den också för att den beskriver hur Irland, och framförallt Dublin, såg ut i början av 1900-talet. Jag skrev en recension om den om du vill läsa (https://howhollowheartandfull.wordpress.com/2013/03/07/2870/). Jag gillade och andra sidan Ulyssess oerhört mycket. Om du känner dig osäker på om du gillar Joyce som författare kan jag rekommendera Dubliners, för att verkligen testa.

      Oj då, det får jag ändra på!

Kommentera

