Reading is sexy ♥

Årets andra månadstema: a recap

Nu är årets andra månadstema avslutat och jag har redan börjat på det tredje temat. Under mars läste jag 12 böcker (!) skrivna av manliga författare och jag valde egentligen böckerna på måfå. Alla förutom fem var dessutom hyllvärmare. Det är och andra sidan ganska svårt att misslyckas med ett sådant stort tema som manliga författare eftersom man kan, i princip, välja vilken bok som helst från bokhyllan. Nästa månad, alltså april, ska jag läsa facklitteratur. Med termen facklitteratur menar jag böcker från min bokhyllan som inte är prosa, lyrik eller pjäser. Det är mestadels biografier över författare och musiker om jag ska vara ärlig. Jag har någon bok om popkulturell vetenskap, eller vad jag ska kalla det, som jag ska försöka klämma in någon gång under månaden. Potentiella författare och böcker för aprils månadstema är:

  • Karl-Olof Andersson – Harry Martinson: Naturens, Havens och Rymdens Diktare
  • Natalie Angier – The Canon: The Beautiful Basics of Science
  • Jean Baudrillard – Simulacra and Simulation
  • Ernst Brunner – Till Fots Genom Solsystemet: Edith Södergrans Expressionism
  • Marcus Chown – We Need to Talk About Kelvin: What Everyday Things Tell Us About the Universe
  • Ulf Peter Hallberg – Strindbergs Skugga i Nordens Paris
  • Siri Hustvedt – Living, Thinking, Looking
  • Greil Marcus – Like a Rolling Stone: Bob Dylan at the Crossroads
  • Marc Spitz – Jagger: Mannen, Myten, Musiken
  • Paul Theroux – Dark Star Safari: Overland from Cairo to Cape Town

Jag har inte bestämt något än men jag är hemskt sugen på flera av böckerna i alla fall. Jag har börjat månadstemat med Sven Lindqvists Terra Nullius: En resa genom ingens land. Det är hittills en grymt bra bok.

Standard

One thought on “Årets andra månadstema: a recap

  1. Pingback: Månadsrapport för mars 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

