Reading is sexy ♥

Äldre och nya utmaningar

Jag deltar i fem utmaningar under 2013 och två utmaningar utan direkt tidsgräns. Det är låter som mycket med tanke på att jag tidigare aldrig deltagit i någon utmaning alls förutom tre på tre förra året. Det är däremot inte särskilt mycket om vi tittar på vad det är för slags utmaningar jag deltar i. Det är faktiskt så att flera av utmaningarna inte specificerar vad det är för slags böcker eller författare jag ska läsa. Jag ska till exempel läsa 50 böcker från 1 januari till 31 december. Det är en utmaning som får innefatta vilken bok som helst förutsatt att det inte är en omläsning. Jag tänkte först att 50 böcker skulle vara för mycket, eftersom jag normalt läser fyra böcker per månad, men det har hittills gått över förväntan då jag redan läst 20 böcker i år. I februari introducerade jag månadsteman på bloggen med ett kvinnligt författartema. Vad varje tema innefattar är fri för tolkning. Det kan med andra ord vara samtida författare som klassiska författare. Även denna utmaning har gått över förväntan trots att jag bara är inne på den andra månaden. Jag tror att det kan bero på att de teman jag valt är ganska öppna och stora. Jag har sett att andra bloggare har varit mer snäva och läser till exempel böcker baserad på ord såsom röd, glädje, spöken, sommar och så vidare. Det är nog allt för snävt för mig.

Även utmaningen boktolvan är relativt ospecifik och öppen. Jag har valt ut tolv författare som jag vill läsa under 2013 men inte vad det är för böcker jag ska läsa. Hittills har jag läst fyra av tolv författare. Jag ska under 2013 läsa alla Sookie Stackhouse-böcker jag äger och i nuläget har jag kvar fem böcker. Det är en utmaning som inte nödvändigtvis innefattar någon av de andra utmaningarna eftersom jag vill få alla böcker lästa någon himla gång. Jag har haft böckerna ståendes olästa i bokhyllan i säkert två år och är nu ganska less på det. The Chaos Challenge är kanske den svåraste utmaningen jag deltar i. Den, till skillnad från mina månadsteman, baseras på enskilda ord eller egenskaper. Jag har hittills bockat av 13 av 20 punkter då jag valde att räkna hela årets läsning. Annars hade det aldrig funderat, tror jag. De två utmaningarna som saknar egentlig tidsgräns är klassikerutmaningen som går ut på att läsa 100 klassiker. Jag är egentligen inte speciellt engagerad i utmaningen utan har sparat listan i en slags i fall att-förhoppning. Jag har enligt listan läst 34 av 100 klassiker i nuläget. Det andra mer övergripande utmaningen är kill hyllvärmare. Jag har 116 olästa böcker i bokhyllan och inser att det kommer att ta minst ett år att läsa alla dessa så realistiskt sett kommer jag att fortsätta med den här utmaningen även nästa år.

Varför jag sitter och funderar på det här är för att både In Another Library och Maria på Tystnad ska läsa en novell i veckan i år. Och visst låter det spännande? Jag läser mycket noveller men ibland går det ett tag mellan gångerna. Ett projekt med en novell i veckan och ett tillhörande blogginlägg känns som en bra grej. Jag ska inte lova något men ska ändå försöka. I juli har jag månadstemat noveller och novellsamlingar men funderar på att ändra det till en valfri månad om jag inte kommer på ett bättre tema. Jag tror att jag ska hoppa på novellprojektet med start nästa vecka. Då blir det en novell av R.L. Stevenson!

Standard

3 thoughts on “Äldre och nya utmaningar

  1. Pingback: Vad jag ska göra i påsk | How hollow heart and full

Kommentera

