Reading is sexy ♥

Köpstopp: min första månad med projekt kill hyllvärmare

Gif (7)

Nu har det gått en månad sedan jag instiftade mitt köpstopp. Syftet med köpstoppet, förutom det uppenbara att läsa böcker från bokhyllan, är att skapa en relation till och uppskatta mina böcker. Jag har länge tyckt att det känts konstigt att ha en massa böcker som jag inte läst och inte kan relatera till mer än att jag en gång ville läsa dem. Böckerna bara står i bokhyllan och samlar damm. Mina förhoppningar är att jag ska läsa, i nuläget, alla 116 olästa böcker som jag äger. Jag har sedan 14 februari läst åtta hyllvärmare:

A Room of One’s Own av Virginia Woolf
Flicka med Pärlörhänge av Tracy Chevalier
Living Dead in Dallas av Charlaine Harris
Slakthus 5 av Kurt Vonnegut
For One More Day av Mitch Albom
Dubliners av James Joyce*
The Five People You Meet in Heaven av Mitch Albom
Factotum av Charles Bukowski

Jag tycker att köpstoppet fungerar bra hittills. Jag har i stort sett bara läst kvalitetsböcker och efter varje undrat varför jag inte läst boken tidigare. Samma tanke har fått mig att fundera på vilka fler läsupplevelser som jag har ståendes i bokhyllan. Det borde rimligtvis finnas ganska många bland de 116 olästa böckerna. Jag har vid flera tillfällen varit tvungen att uppdatera reglerna för utmaningen så att det stämmer överens med verkligheten. Här kan ni hitta mina regler som de ser ut idag. Det är bara dessa regler som gäller för projektet och inga andra. Jag ska försöka att sluta peta i reglerna och göra undantag. Det är ett missbrukarproblem som jag har och det ska rimligtvis inte finnas undantag för en missbrukare. Då kommer jag aldrig att bli av med mitt problem. Det enda giltiga undantaget, som förvisso inte finns med på listan men som ändå är ett giltigt undantag, är att jag får köpa böcker i en serie som jag redan påbörjat. Jag läser nämligen både Per Anders Fogelströms Stads-serie och Lemony Snickets A Series of Unfortunate Events och det känns rimligt att köpa resterande böcker i båda. Det tycker jag i alla fall.

Hittills har jag köpt 12 böcker och adopterat två böcker. Av dessa har jag läst totalt fem stycken och håller på med den sjätte boken, Vem är Björn och Vem är Benny och Andra Intressanta Mysterier, som jag antagligen kommer att läsa ut i dag eller i morgon. Den är otroligt lättläst och innehåller inte så mycket tuggmotstånd. Jag har läst just under hälften av boken sedan i går kväll i alla fall. Hur som helst, det betyder att om jag inte läst resten av de 12 böckerna innan årsskiftet så måste jag lägga till de böckerna på hyllvärmarprojektet nästa år. Jag har, i hopp om att skapa bättre förutsättningar för mig själv, ändrat på mängden olästa böcker vid årsskiftet. Se här.

Som ni förstår är det ett grymt långsiktigt projekt och jag är inte särskilt bra på långsiktiga projekt eftersom jag har sinnesnärvaro som en guldfisk. Jag ska däremot göra mitt bästa och försöka att hålla ut så långt det går. I alla fall till årsskiftet ska det vara möjligt. Sedan får jag ta ställning till projektets framtid i förhållande till hur många olästa böcker jag har då.

Standard

5 thoughts on “Köpstopp: min första månad med projekt kill hyllvärmare

  1. Oh, det beryktade köpstoppsbeslutet 🙂 Vanligt förekommande i bokbloggarkretsar, jag själv har också varit ”drabbad” och höll ut i något år, men jag vet inte om det hjälpte så mkt egentligen på grund av att jag tog emot rec.ex och köpte böcker till bokklubben jag är med i.

    Men håller med om att det är roligt att skapa en relation till böckerna man har i hyllan. Det finns ju en anledning till att man köpte dem någon gång och som du skriver så är de flesta ju bra och synd att missa.

    • Jag tänkte bara hålla ut tills de böcker som jag har olästa i bokhyllan är lästa. Alla böcker jag köpt i år, innan köpstoppet, är inte hyllvärmare ännu. Efter jag har gjort det ska jag skita i köpstoppet 😉

  2. Jag måste säga att jag är imponerad över ditt engagemang i det här projektet! Jag tänker gärna att jag ska ha köpstopp, men till skillnad från dig har jag svårt att göra slag i saken!

    • 😀 Tackar!

      Jag är nästan lite imponerad själv. Normalt sett så är jag askass på sådana här stora projekt. Det brukar sällan fungera någon längre tid. Jag såg en video på Youtube om en tjejs relation, eller rättare sagt avsaknad av relation, till sina böcker och jag kände igen mig så fruktansvärt i hennes argument. Sedan gick jag och funderade på videon i några dagar och insåg att jag hade egentligen bara läst drygt hälften av de böcker som jag äger och hur himla dumt det är..

      Vi får se hur det går. Jag ska försöka hålla igång projektet fram till årsskiftet så får vi se vad som händer sedan..

  3. Pingback: Köpstopp: min andra månad med projekt kill hyllvärmare | How hollow heart and full

Kommentera

