Reading is sexy ♥

Böcker jag skulle vilja läsa men inte kan stå ut med

Det är snart helg och jag har passat på att bli sjuk. Jag förstår inte hur det har gått till egentligen eftersom jag har varit ordentligt påklädd med tjocksockar och mössa. Ibland har man otur helt enkelt. Hursomhelst så är det dags för helgens bokbloggsjerka. Annika undrar följande: vilken genre önskar du att du kunde läsa men som du bara inte kan stå ut med?

Jag tror inte att det finns någon genre som jag skulle vilja läsa men som jag egentligen inte kan stå ut med. Jag har liksom inget behov av att läsa böcker som jag egentligen inte kan stå ut med. Det är förvisso bra att utmana sig själv och vidga sina vyer men det är inget som är aktuellt för mig just nu. Det är egentligen ett ganska starkt uttryck, ”som du bara inte kan stå ut med”, och jag tänker välja att tolka det på ett annat sätt.

Genrer som jag skulle vilja läsa men inte gör på grund av dess otympliga format är främst fantasy, historiska skildringar och Stephen King-böcker. Det är alla genrer eller författare som jag gillar och förvisso har läst tidigare i någon form. Problemet är bara att det nästan alltid är sådana enorma tegelstenar och jag har inte riktigt tålamodet för det hur bra de än är. Dessa böcker brukar oftast vara en del av en längre serie med alla lika tjocka böcker. Jag gillar fristående böcker under 300 sidor. På sätt och vis önskar jag att jag hade tålamodet och intresset för tegelstenar. Samtidigt skulle jag nog bli lite tokig att bara hålla mig till en 1000-siders bok under en hel månad eller längre.

Standard

17 thoughts on “Böcker jag skulle vilja läsa men inte kan stå ut med

  1. Är det en riktigt bra bok så kan jag stå ut med en tegelsten, men inte annars. 300-400 sidor är lagom. Stephen King är inte heller något jag läser. har tagit mig igenom en bok, det var nog!

    • Jag gillar Stephen King men han skriver alltid så himla långa böcker. Jag hittade en gång Den Gröna Milen uppdelad i ett antal böcker och det var verkligen perfekt format eftersom det skapar en slags illusion att boken inte är så lång. Trots att den är det.

  2. Usch, många som är sjuka nu! Soffläge = läsläge… 🙂
    Håll ögonen öppna efter uppdelade tegelstenar, ibland kan man hitta en tjockis uppdelat på två-tre pocket istället. Mycket smidigare. 🙂

    • Jag fattar inte hur det har gått till heller. Grymt irriterande eftersom det just nu sitter i halsen och gör så att jag ständigt harklar mig 😦 Men ja, bra läsläge!

      Det är sant! Jag skrev det i en annan kommentar att jag en gång läste Den Gröna Milen i flera olika delar (kanske sex eller sju delar?). Dett var hur bra som helst. Trots att boken är tjock uppleves den inte som det i sin uppdelade form.

  3. Pingback: Bokbloggsjerka: Vad önskar jag att jag faktiskt kunde läsa? - C.R.M. Nilsson

Kommentera

