Reading is sexy ♥

Månadsrapport för februari 2013

Jane Austen (3)Elin Wägner (1)Virginia Woolf (1)Tracy Chevalier (1)Charlaine Harris (2)Pierre Szalowski (1)

Läst i januari 2013: 6 böcker
10. Austen, Jane – Northanger Abbey
11. Wägner, Elin – Norrtullsligan
12. Woolf, Virginia – A Room of One’s Own
13. Chevalier, Tracy – Flicka med pärlörhänge
14. Harris, Charlaine – Living Dead in Dallas
15. Szalowski, Pierre – Fiskar ändrar riktning i kallt vatten

Liksom jag var i januari är jag också förvånad i februari att månaden redan är slut. Februari har bara rusat förbi medan jag avslutat examensarbete, väntat på betyg och jobbat. Liksom i januari har jag läst mycket även denna månad. Två böcker mer än normalt men en bok, två pjäser och en novell mindre än i januari. Jag har läst riktigt grymma böcker i februari. Nästan bara fullpott vad gäller betyg. Jag misstänker att det beror på månadstemat kvinnliga författare som jag började med i början av månaden.

Antal nyköpta: Den nyaste boken som jag läste i februari var Pierre Szalowskis Fiskar ändrar riktning i kallt vatten.
Antal från bokhyllan: Alla andra böcker hittade jag faktiskt i bokhyllan. Jane Austens Northanger Abbey och Tracy Chevaliers Flicka med pärlörhänge har jag haft i bokhyllan i flera år medan Elin Wägners Norrtullsligan, Virginia Woolfs A Room of One’s Own och Charlaine Harris Living Dead in Dallas är relativt nya trots att de inte köptes i år.

Lästa böcker på engelska: 3
Lästa böcker på svenska: 3

Lästa kvinnliga författare: 5
Lästa manliga författare: 1

Lästa nordiska författare: 1
Lästa brittiska författare: 2
Lästa amerikanska författare: 2
Författare från övriga länder: 1

Månadens bästa: Månadens bästa är speciellt svårt denna månad eftersom jag i princip bara läst böcker som jag gav betyget sex av sju eller till och med sju av sju. Jag skulle däremot vilja lyfta fram Virginia Woolfs A Room of One’s Own som kanske den mest överraskande boken. Vad jag menar med det är att dels visste jag inte vad boken skulle handla om. Jag köpte den för att jag ville läsa Woolf och hade hört bra saker om boken i fråga. Dels följer bokens innehåll med mig i vardagen på ett helt annat sätt än vad böcker brukar göra.
Månadens sämsta: Jag tror att månadens sämsta är Charlaine Harris Living Dead in Dallas. Det är egentligen ingen dålig bok men och andra sidan är det inget speciellt med den.

Månadstema: 4
Sookie Stackhouse-boxen: 1
Boktolvan: 1
Hyllvärmare: 5

Läser just nu: Jag läser Kurt Vonneguts Slakthus 5. Jag har bara läst en fjärdedel hittills och har egentligen inte hunnit bilda mig en uppfattning om den än. Jag är fullt upptagen med att vänja mig vid berättarstilen som just nu upplevs som ganska hoppig och förvirrande. Jag kan däremot tänka mig att det ordnar sig.
Planer inför februari: Mars är den manliga författarmånaden som Vonnegut är en del av. Jag tänker nog inte läsa en Sookie Stackhouse-bok. Däremot ska jag läsa fler boktolvor som Mitch Albom, Mark Twain och Ransom Riggs kanske. Jag ska försöka att inte styras för mycket.

Standard

Kommentera

