Reading is sexy ♥

En smakebit på søndag: Living Dead in Dallas

En smakbit på söndag (1)En smakebit på søndag består denna söndag av Charlaine Harris Living Dead in Dallas. Jag har hittills läst en tredjedel av boken och måste säga att boken verkligen är en slow-read som jag sa tidigare. Den är bra. Det är inte det. Det tar bara en sådan fruktansvärd lång tid att läsa hur mycket jag än läser. Jag kan känna att, till skillnad från seriens första bok Dead Until Dark, så är berättandet mycket mer samlat i Living Dead in Dallas. Jag gillar inledningen speciellt mycket:

Andy Bellefleur was as drunk as a skunk. This wasn’t normal for Andy – believe me, I know all the drunks in Bon Temps. Working at Sam Merlotte’s bar for several years has pretty much introduced me to all of them. But Andy Bellefleur, native son and detective on Bon Temp’s small police fprce, had never been drunk in Merlotte’s before. I was mighty curious as to why tonight was an exception.

Till skillnad från första boken och första säsongen av True Blood så finns det i stort sett inga likheter mellan andra boken och andra säsongen. Charlaine Harris (2)Å ena sidan existerar alla större karaktärer i de båda medierna och Sookie (med vampyrer) reser faktiskt till Dallas. Å andra sidan sker allt annat på ett olikt sätt eller inte alls. Jag kan absolut förstå att serien är så pass annorlunda som den är. Det hade inte fungerat att följa boken. Sookie är huvudkaraktär och den som vi upplever handlingen genom. Hon är rösten som leder oss genom bokens handling. Där hon inte är, där kan heller inte vi vara. Dels betyder det att alla andra karaktärer har en betydligt mindre roll, dels existerar det betydligt mindre karaktärer i böckerna än serien. Jag kan däremot inte påstå att jag föredrar den ena framför den andra eftersom de båda har sina styrkor och svagheter. Jag ser de nog hellre som versioner av varandra.

Standard

3 thoughts on “En smakebit på søndag: Living Dead in Dallas

  1. Den här har jag stående (liggande, när jag tänker efter) i bokhyllan 🙂 Jag gillade inledningen och det var det som fick mig att köpa på mig fyra Sookie Stackhouse-böcker. För mig kändes stilen på inledningen lite som en gammaldags deckare.

  2. Pingback: Living Dead in Dallas av Charlaine Harris | How hollow heart and full

Kommentera

