Reading is sexy ♥

Läsångest

G K Chesterton (1)

Idag är det fredag och det betyder bokbloggsjerka. Denna helg undrar Annika om vi brukar drabbas av lässvackor och hur vi i så fall gör för att ta oss ur dem? Jag drabbas nog inte av något som kan kallas för lässvacka. Inte så att jag går en hel månad och knappt läser en enda bok i alla fall. Det hör nog till ovanligheten, för mig. Däremot kan jag drabbas av en slags läsångest då (1) jag ogillar en bok av en eller annan anledning och då tar det alltid lång tid att läsa för att jag inte vill läsa just den boken, (2) boken kan även vara en slow-read vilket betyder att jag läser och läser men kommer ingenstans eller så (3) kan jag drabbas av läsångest då jag inser hur mycket olästa böcker jag äger och läser inte för att jag har så mycket olästa böcker. Det är en slags inception-layered läsångest. Sist jag drabbades av läsångest var faktiskt i december. Det var däremot resultatet av att jag hade för mycket att göra i samband med examensarbetet och det fick då gå före. Oktober var en annan sådan månad då jag läste oerhört lite för att ex-arbetet fick gå före. Om vi däremot räknar bort dessa som helt godtagbara svackor så var det länge sedan jag hade en lässvacka. Säkert ett halvår sedan. För att ta mig ur denna ångest så har jag egentligen inte tips. Jag brukar ge mig själv tid. Det är nog den enda lösningen, tror jag. Man får sätta upp ett slags mål att ”den här boken ska vara utläst innan månaden är slut” eller så.

Standard

21 thoughts on “Läsångest

  1. Ge det tid är nog helt rätt tänkt. Läslusten kommer ju alltid tillbaka. Jag läser ofta deckare för att komma ur en lässvacka och det hänger nog ihop med att de är lättlästa och spännande. Slow-read – håller på med en sån nu. Jag gillar den, men kan liksom inte läsa i den varje dag och jag kommer därför ingenstans, men så får det vara ibland.

  2. Ibland kanske man måste pausa läsandet lite för att få sug igen.
    Jag läser John Green senaste just nu och efter 90 sidor var det stopp och jag vet inte varför. Lustigt va?
    Mia

  3. Jag är rädd för att jag kommer att hamna i en examensarbetssvacka snart i och med C-uppsats 😉 Redan nu går det dock lite trögt, men har satt upp som mål att den måste vara slut innan mars tar vid (gärna redan i helgen) men vet inte om pressen har hjälpt eller stjälpt 😛

  4. Det där med för mycket olästa böcker känner jag igen och ångesten som kan komma av den. Då brukar jag mest stirra framför mig och undra vad jag ska läsa härnäst, om jag ska läsa något härnäst, om jag någonsin kommer bli klar med boken jag läser… Inte särskilt trevligt.

Kommentera

