Reading is sexy ♥

En smakebit på søndag: Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier

En smakbit på söndag (1)Det är söndag och dags för en smakebit på søndag, som idag kommer att handla om en bok utanför min bekvämlighetskrets. Det är inte så ofta som jag läser böcker utanför min bekvämlighetskrets eftersom att jag egentligen inte äger några sådana böcker. Jag har däremot haft Tracy Chevaliers Flicka med Pärlörhänge ståendes i bokhyllan under en längre tid utan att läsa den. Jag såg filmen (ni vet, den med Colin Firth och Scarlett Johansson från 2003) och köpte boken på ett antikvariat för 30 kronor. Sedan dess har det inte blivit av. Jag plockade ned boken från bokhyllan i fredags kväll men har inte hunnit börja läsa den än. Därför får ni ett utdrag från den första sidan i dag:

Jag höll på att hacka grönsaker i köket när jag hörde röster utanför ytterdörren – en kvinnoröst. klar som nyputsad mässing, och en mans, dov och mörk som träet i bordsskivan jag arbetade vid. Det var röster av en sort vi sällan hörde i vårt hus. Det fanns en klang av kostbara mattor i deras röster, av böcker och pärlor och pälsverk. Jag var glad att jag tidigare på dagen hade skrubbat förstutrappan så hårt. Min mors röst – som en kokkittel, ett vinkrus – närmade sig från rummet. De var på väg in i köket.

Jag säger att den är utanför min bekvämlighetskrets eftersom den dels har en historisk prägel, dels ligger mycket fokus på en romans. Förutsatt att filmen och boken är lika, förvisso. Det är normalt sett en kombination jag inte gillar eller känner mig särskilt bekväm med. Jag tänkte att jag skulle försöka mig på den här boken däremot. Inledningen är i alla fall bra. Jag gillar de liknelser författaren gör vid lyxiga kontra mindre lyxiga varor för att visa klasskillnaderna mellan människorna.

Standard

4 thoughts on “En smakebit på søndag: Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier

  1. Jag är 99% säker på att jag läste den här någon gång i början av 2000-talet. Jag har väldigt starka minnen av att ha läst en bok med den där målningen som omslag och jag tror inte det lär finnas många. Däremot har den absolut inte lämnat något intryck hos mig. Jag kommer inte ihåg den.

    • Mannen med stort M i boken är konstnären Vermeer och målningen på framsidan av boken, med samma namn så vitt jag vet, är målad av honom. I boken nämns flera av hans målningar som bland annat en tjänsteflicka som häller mjölk från ett krus vid ett bord med mat och en annan målning med en annan tjänsteflicka som står vid ett öppet fönster.

      Om du inte kommer ihåg den kan jag verkligen rekommendera den. Jag har läst nästa hälften av boken i dag och det är verkligen en sådan bok som en bara slukar!

Kommentera

