Reading is sexy ♥

Köpstopp

Det här med köpstopp är något som jag länge avfärdat som helt omöjligt och löjligt. Men på senare tid har jag däremot börjat tänka om. Kanske är det inte så omöjligt och löjligt ändå. Det handlar egentligen bara om att planera väl och återhållsamhet. Syftet med köpstopp, förutom det uppenbara att läsa böcker från bokhyllan, är att återfå intresset i sina egna böcker. Många av oss har flera hundra böcker i bokhyllan som vi inte har läst och egentligen inte har någon relation till överhuvudtaget. De bara står där i bokhyllan och samlar damm. Flera bokbloggare har köpstopp (som dessa: 1, 2, 3, 4) av olika slag och jag tänker göra samma sak.

Jag har redan sammanställt en lista med alla olästa böcker i min bokhylla. De olästa böcker som inte finns med på listan är köpta under 2013 och kan rimligtvis inte anses som hyllvärmare än. Om jag inte har läst dem innan nästa år kommer de däremot att komma med på listan. I nuläget har jag 130 olästa böcker i bokhyllan inräknat större textsamlingar. Det är alldeles för många och antalet måste minskas. För att jag ska kunna lyckas behöver jag några regler förutom de uppenbara:

  • Innan 2013 är slut ska 130 böcker ha sjunkit till 100 böcker (men helst lägre).
  • Böcker i present (födelsedagar, julklappar och allmänna gåvor) är okej liksom bokbyten och bokadoption.
  • Superbilliga böcker under 70-50 kronor i fysiska bokaffärer är oken.
  • Men inte i internetbokhandlar.
  • Jag får köpa en-två böcker efter att jag läst minst fem böcker från bokhyllan men bara om det är böcker jag verkligen kommer att läsa.
  • Jag måste ge en oläst bok minst 50 sidor innan jag får ge upp.
  • Böcker jag inte kommer att läsa någonsin ska antingen skänkas bort eller kastas.
  • På utlandsresor får jag köpa böcker med måttlighet.
Standard

6 thoughts on “Köpstopp

  1. Haha, jag har nästan börjat känna mig tvingad något liknande.
    Under hösten/vintern har högen med olästa böcker växt med oroväckande fart… Det är nog inte helt fel att planera sina inköp mer egentligen 😛

  2. Pingback: Jag kan inte läsa i sängen | How hollow heart and full

  3. Pingback: Köpstopp: min första månad med projekt kill hyllvärmare | How hollow heart and full

Kommentera

