Reading is sexy ♥

Tematrio: Crossovers

Tematrio (1)Det är ny vecka och det betyder ny tematrio. Denna vecka vill Lyran att vi ska berätta om tre bra böcker som passar både för ungdomar och vuxna (och alla däremellan) oavsett vilken etikettering boken har. Jag har valt att medvetet ignorera alla supersjälvklara val som Harry Potter-böckerna, Hungerspelen och Astrid Lindgren och istället fokuserat på böcker som jag antingen läste som barn och skulle vilja läsa om nu som vuxen eller som jag faktiskt läste som vuxen och tror att jag även skulle gillat som barn. Det är även tre böcker som jag skulle vilja använda som lärare någon gång i livet. Jag kan däremot tänka mig att mycket beror på vilket typ av klass man har och hur man tänker arbeta med böckerna..

1 | Ett Öga Rött av Jonas Hassen Khemiri | Jag är mäkta imponerad av Khemiris grepp om det svenska språket. Hur han leker med ord och meningsbyggnader är helt otroligt. Jag läste Ett Öga Rött första gången förra året men hade tidigare läst utdrag från boken och ville läsa boken pärm till pärm. Jag gillar allt ifrån handlingen och huvudkaraktären till Khemiris grymma berättarstil. Jag kan tänka mig att Ett Öga Rött skulle fungera lika bra på gymnasiet och i nian som för en vuxen. Oavsett hur gammal du är kan du relatera till språket på ett eller annat sätt. Jag tycker mig möta det dagligen i media, på internet och bland elever.

2 | Tom’s Midnight Garden av Philippa Pearce | Jag läste Tom’s Midnight Garden första gången i samband med English A på universitetet. Det är, som jag har förstått det, en populär barnbok i Storbritannien som lästs av många många barn. Jag läste den däremot som vuxen och gillade den. Jag ska erkänna att det tog ett jag innan jag kom in i den. Det är trots allt en barnbok och det var då ett format jag inte hade läst på länge. Jag var ovan vid berättarstilen och karaktärerna vilket hämmade mig något. När jag däremot hade kommit in i handlingen var det en spännande och vacker liten bok. Jag har ingen aning om den finns på svenska men skulle kunna tänka mig att konceptet fungerar på högstadiet antingen som gemensam bok eller som ett längre projekt.

3 | A Series of Unfortunate Events av Lemony Snicket | Det känns som att jag tjatar och tjatar om A Series of Unfortunate Events. Men det förtjänar den eftersom den helt enkelt är fab. Liksom Ett Öga Rött gillar jag allt ifrån handlingen, karaktärerna till berättarstilen som Snicket använder sig av. Det är dessutom en estetiskt och pedagogiskt tillfredsställande bok. När Snicket använder sig av svåra eller knasiga ord förklarar han alltid dem och vid varje nytt kapitel är det en fin illustration. Det är däremot en längre serie på 13 delar så det är mer eller mindre omöjligt att gå igenom alla som lärare och elev. Det skulle faktiskt räcka med att använda första boken som en introduktion till författaren och serien. Jag läste nyligen första boken men har förstått att det är en populär bok att läsa som barn så enligt mig passar den verkligen för alla.

Lemony Snicket (2)[Källa]

Standard

7 thoughts on “Tematrio: Crossovers

Kommentera

