Reading is sexy ♥

En smakebit på søndag: Northanger Abbey

En smakbit på söndag (1)Idag är det söndag och det betyder en smakebit på søndag. Just nu läser jag Jane Austens Northanger Abbey som en del av månadstemat kvinnliga författare och för att bli av med en hyllvärmare. Det är även den enda Jane Austen jag äger som ännu inte blivit läst. Hittills har jag läst ungefär en fjärdedel av boken och måste säga att jag verkligen gillar den. Northanger Abbey är olik både Stolthet och Fördom och Förnuft och Känsla i berättarstil. På sätt och vis känns det som ett av hennes tidigare verk eftersom inledningen är ganska rörig och att det sker mycket på väldigt få sidor. Samtidigt utgavs boken efter hennes död och det är svårt att säga när den faktiskt skrevs. Handlingen blir mer stabil allteftersom och där jag nu är i boken känns det som en klassisk Jane Austen. I utdraget nedan har huvudkaraktären Catherine precis träffat John Thorpe, bror till Catherines nya väninna Isabelle, när de är ute och går i Bath. Catherine och John börjar prata om allt från böcker till resesträckor på sida 53 i min version (bild nedan):

Jane Austen (3)Her companion’s discourse now sunk from its hitherto animated pitch to nothing more than a short decisive sentence of praise or condemnation on the face of every woman they met; and Catherine, after listening and agreeing as long as she could, with all the civility and deference of the youthful female mind, fearful of hazarding an opinion of its own in opposition to that of a self-assured man, especially where the beauty of her own sex is concerned, ventured at length to vary the subject by a question which had been long uppermost in her thoughts; it was, ”Have you ever read Udolpho, Mr. Thorpe?” ”Udolpho! Oh, Lord! Not I; I never read novels; I have something else to do.” Catherine, humbled and ashamed, was going to apologize for her question, but he prevented her by saying, ”Novels are all so full of nonsense and stuff; there has not been a tolerably decent one come out since Tom Jones, except The Monk; Iread that t’other day; but for all the others, they are the stupidest things in creaton.”

John Thorpe verkar vara en jättedryg karaktär. Trots att jag som läsare just träffat honom vet jag att jag kommer att ogilla honom. Vi får se hur detta utvecklas!

Standard

2 thoughts on “En smakebit på søndag: Northanger Abbey

Kommentera

