Reading is sexy ♥

Jane Austens Stolthet och Fördom firar 200 år idag!

Jane Austen (1)Enligt lokaltidningen är det 200 år sedan som Jane Austens roman Stolthet och Fördom utgavs och det ska jag givetvis fira eftersom boken är en av mina absoluta favoriter någonsin. Jag läste Stolthet och Fördom första gången under gymnasiet och det var helt enkelt kärlek vid första ögonkastet. Sedan dess har boken blivit en av mina favoriter och den absolut bästa klassikern jag läst med Dorian Grays Porträtt på en hårfin andraplats. Det som gör Jane Austen till en bra författare enligt mig är för det första hennes berättarstil och de miljöer hon målar upp. Hon målar upp ett realistiskt samhälle under 1800-talet som hon ställer sig kritisk till framförallt genom en dold ironi. Det andra som gör henne till en bra författare är att trots att hon egentligen bara skriver romantiska böcker är de aldrig löjliga eller överdrivna. Både Stolthet och Fördom och Förnuft och Känsla, hennes två mest lästa böcker, handlar om starka kvinnor som väljer kärlek framför en hög social ställning och pengar. Jag har Jane Austens första roman, Northanger Abbey, ståendes oläst i bokhyllan. Jag har hört att det är hennes mest förbisedda bok och det ska bli spännande att lästa den nästa månad då jag inleder mitt allra första månadstema: kvinnliga författare!

Standard

5 thoughts on “Jane Austens Stolthet och Fördom firar 200 år idag!

  1. Stolthet & Fördoms 200 års dag är verkligen ett tillfälle att fira! Det är också en av mina favorit klassiker.

    Tycker även att ditt uppkommande månadstema verkar bli spännande 🙂

  2. Pingback: Day 10: Favorite classic book | How hollow heart and full

Kommentera

